Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Kejahatan

Apakah kesalahan ini:

Kesalahan adalah kata nama feminin bahasa Portugis dan mentakrifkan sesuatu atau seseorang yang bertindak bertentangan dengan moralitas, agama, keadilan, persamaan dan sebagainya . Kesalahan dilakukan oleh orang yang melakukan kesalahan, iaitu mereka yang menentang ekuitas.

Kesalahan dikaitkan dengan perbuatan jahat, tidak adil, dan jahat. Orang yang lalai melanggar norma dan norma moral dan etika tanpa sebarang kebencian atau rasa takut. Kesalahan biasanya berkaitan dengan sinisme dan kekurangan watak.

Jenayah, dosa atau ketidakadilan adalah sebahagian daripada tindakan orang-orang yang mengamalkan keburukan.

Kejahatan dalam kitab

Dalam agama Kristian, kejahatan adalah tidak menghormati dan menafikan undang-undang suci dan perintah-perintah Tuhan, yang disebutkan beberapa kali dalam Perjanjian Lama dan Baru Kitab Suci.

Jahat dapat dianggap sebagai dosa, tetapi dalam cara yang lebih mengerikan. Menurut Alkitab, orang jahat adalah individu yang sudah terbiasa dengan dosa, tidak lagi peduli terhadap akibat atau malu untuk melakukan mereka.

Ketidaksamaan sosial

Kesalahan sosial berlaku apabila norma-norma dan undang-undang yang bertujuan untuk masyarakat, pada umumnya, tidak diikuti dengan cara yang egalitarian, mengikuti prinsip-prinsip hak asasi manusia, moral dan etika.

Di Brazil, sebagai contoh, terdapat beberapa kes ketidaksamaan sosial, yang diamalkan oleh institusi awam dan swasta, sama ada dalam bidang pendidikan sekolah, penjagaan kesihatan atau keselamatan awam.

Ketidaksamaan dalam kesihatan adalah salah satu masalah utama yang dihadapi negara, yang menghadapi kekurangan profesional dan peralatan yang berkelayakan di hospital dan pusat kesihatan, terhadap undang-undang yang memerintah Universal Human Rights, yang menentukan bahawa setiap manusia harus mempunyai hak penjagaan kesihatan yang berkualiti.

Lihat juga:

  • Ekuiti

Kategori Popular

Top