Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Romantik

Apa itu Romance:

Romantik adalah karya sastera yang mempunyai naratif prosa, biasanya panjang, dengan fakta yang dibuat atau berkaitan dengan watak-watak, yang hidup dalam konflik yang berlainan atau situasi yang dramatik, dalam urutan masa yang agak lama.

Novel boleh menceritakan pelbagai jenis cerita, dan boleh disebut "novel jenayah", "novel petualangan", "novel daerah", "novel sejarah", "novel kota", "novel indianis" dll.

Romantikisme adalah nama yang diberikan kepada pergerakan sastera yang bermula pada akhir abad kelapan belas dan berlangsung hingga pertengahan abad kesembilan belas. Romantik adalah apa yang merujuk kepada Romantik sebagai pergerakan sastera. Misalnya: Castro Alves adalah penyair romantis.

Di luar bidang sastera, istilah romantik telah mendapat makna "hubungan cinta", suatu keadaan yang melibatkan orang yang bergairah.

Asal perkataan cinta

Perkataan romantik berasal dari istilah abad pertengahan "roman├žo" yang menunjuk bahasa-bahasa yang digunakan oleh orang-orang di bawah kekuasaan Empayar Rom. Bahasa-bahasa ini adalah bahasa Latin yang popular dan evolusi. Juga dipanggil roman, komposisi popular dan rakyat, yang ditulis dalam bahasa Latin kasar ini, dalam prosa dan ayat, yang menceritakan kisah penuh imajinasi, fantasi dan pengembaraan. Satu lagi hipotesis tentang asal-usul istilah romantik ialah ia mungkin berasal dari "romans" (perbendaharaan bahasa bahasa Proven├žal) dari mana bentuk Latin "romanicus" berasal. Ia hanya pada abad kelapan belas bahawa kisah cinta menjadi genre sastera yang difahami hari ini.

Ciri-ciri novel itu

Novel ini tergolong dalam genre naratif kesusasteraan, kerana ia menyajikan urutan fakta yang saling terhubung yang terjadi dalam jangka waktu tertentu. Tanda utama teks jenis ini adalah hubungan temporal yang dibentuk di antara fakta-fakta, walaupun mereka tidak diriwayatkan dalam urutan sementara yang mana ia berlaku, selalu ada kemungkinan untuk merekonstruksi urutan itu.

Seorang novel menyajikan empat elemen dalam strukturnya: narator, watak, plot dan masa.

  • Narator - orang yang menceritakan apa yang berlaku dalam cerita itu. Ia adalah sebahagian daripada naratif, adalah elemen struktur, dan tidak boleh dikelirukan dengan penulis. Narator boleh menjadi salah satu watak dan berkaitan dengan orang lain. Dalam kes ini dia adalah seorang narator yang pertama.
  • Watak - adalah unsur teks yang mengamalkan tindakan dan mencetuskan perkembangan cerita. Mereka adalah representasi fiktif manusia, yang boleh digambarkan dari sudut pandangan fizikal dan psikologi. Watak utama novel disebut protagonis.
  • Plot - adalah nama yang diberikan urutan fakta-fakta naratif. Plot perkataan berasal dari rangkaian, yang mencadangkan satu percubaan fakta. Plot ini membentangkan situasi konflik dan daripadanya tema, yang merupakan motif utama teks.
  • Masa - tindakan aksara berlaku pada masanya. Dalam novel mungkin terdapat masa kronologi dan masa psikologi. Masa kronologi adalah masa luaran, ditandakan dengan peralihan jam, hari dll. Fakta fakta boleh diatur dalam urutan sebelum dan selepas, iaitu, dalam urutan sementara. Masa psikologi adalah masa batin yang berjalan dalam watak-watak. Kerana ia subjektif, ia tidak boleh diukur atau dikira. Ia adalah masa kenangan, pantulan.

Novel dan kisahnya

Novel adalah naratif yang kurang komprehensif daripada novel, terdiri daripada satu siri unit rantai, tetapi diartikan di sekitar watak utama. Ia adalah genre sastera yang sempadannya tidak jelas, sering bercampur dengan novel dan kisahnya. Ia membentangkan beberapa aksara yang lebih baik daripada yang lain. Ada yang mewakili hanya sebahagian kecil dalam plot. Opera sinetron menimbulkan telenovela.

Cerita ini adalah naratif yang singkat dan terkeluar dari semua. Ia berpusat di sekitar satu watak dan mengembangkan hanya satu cerita.

Lihat juga

  • Kisah
  • Romantikisme
  • Plot
  • Naratif

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top