Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi The

Apakah maksudnya:

Oratory adalah seni bercakap dengan baik di khalayak ramai, dengan cara yang fasih, menjadi bentuk komunikasi khusus.

Bagi banyak penulis, pidato boleh dianggap sebagai seni tetapi juga sains. Ini kerana ia mempunyai sisi objektif, dengan ciri-ciri, teknik dan peraturan khusus yang boleh dipelajari; dan aspek subjektif seperti keperibadian atau karisma.

Oratory adalah kawasan yang dapat dilatih dan ditingkatkan. Atas sebab ini terdapat beberapa kursus pidato, di mana individu mempelajari teknik yang berbeza. Kursus-kursus ini sering dihadiri oleh orang-orang pemalu yang tidak suka atau tidak tahu bagaimana bercakap di khalayak ramai, yang ingin meningkatkan keupayaan mereka untuk meyakinkan atau hanya memperbaik bidang profesional.

Pidato sangat penting bagi orang-orang yang bekerja di bidang undang-undang . Contohnya sebagai pusat pengacara, misalnya.

Dalam kesusasteraan, manifestasi pertama kefasihan muncul dengan puisi Homer. Walau bagaimanapun, dalam bidang pidato, iaitu, dalam ucapannya, hanya pada abad kelima SM bahawa penceramah terkenal yang pertama, seperti Pericles, muncul.

Di Yunani klasik, beberapa penceramah utama ialah Lisias, Isocrates dan Demosthenes. Yang terakhir adalah gagap, tetapi dengan tekadnya, dia bekerja keras di kawasan ini. Dia pergi sejauh membuat ucapan dengan batu di mulutnya untuk berkembang dan memperoleh hasil, menjadi salah satu orator Yunani terbesar sepanjang masa.

Oratori dan retorik

Selalunya pidato dan retorik digambarkan sebagai sinonim. Kedua-dua konsep ini mempunyai beberapa persamaan, kerana kedua-duanya membayangkan kemahiran dalam skop komunikasi.

Retorik lebih komprehensif dan bebas dari kewujudan penonton, dengan tujuan jelas membujuk masyarakat. Orang yang mempunyai retorik yang baik dapat memanifestasikan dirinya hanya dalam komunikasi bertulis, tidak semestinya sebelum penonton.

Oratory Agama

Oratory adalah penting dalam konteks agama, apabila pemimpin agama berniat untuk menggunakan beberapa jenis pengajaran.

Ketahui lebih lanjut mengenai:

  • retorik
  • kefasihan
  • pujukan

Kategori Popular

Top