Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Tidak diketahui

Apa itu Incognita:

Incognita adalah kata nama feminin yang menunjukkan sesuatu yang tidak diketahui atau tidak diketahui dan dimaksudkan untuk diketahui.

Perkataan ini berasal dari perkataan incognitu Latin dengan awalan dalam (menandakan penolakan) dan cognitus (yang bermaksud sesuatu yang diketahui).

Beberapa sinonim yang tidak diketahui adalah: misteri, masalah, rahsia, teka-teki, dan lain-lain

Kadang-kadang, incognito juga boleh menjadi kata sifat. Sebagai contoh, orang yang tidak dikenali adalah orang yang tidak dikenali, yang tidak mendedahkan identiti atau lokasinya.

Dalam Bahasa Inggeris perkataan incognito diterjemahkan oleh tidak diketahui . Ex: Polis menghabiskan banyak masa mencari, tetapi tempat kejadian masih belum diketahui. / Polis telah menghabiskan banyak masa mencari, tetapi keberadaan anak itu tetap menjadi misteri.

Inkognito dalam matematik

Dalam matematik, kuantiti yang tidak diketahui adalah kuantiti atau kuantiti yang tidak diketahui, tetapi yang dicari untuk menyelesaikan masalah. Tidak diketahui diwakili oleh huruf dalam persamaan dan ketidaksetaraan, yang memiliki nilai yang tidak diketahui.

Pembolehubah dan tidak diketahui

Dalam konteks matematik, dua perkataan yang digunakan secara meluas adalah variabel dan penyamaran, yang kadang-kadang tersalah digunakan sebagai sinonim. Kedua-dua pemboleh ubah dan yang tidak diketahui adalah huruf dalam persamaan yang nilainya tidak diketahui.

Walau bagaimanapun, pembolehubah dan tidak diketahui adalah konsep yang berbeza. Yang tidak diketahui adalah nilai yang unik, ia hanya boleh mempunyai penyelesaian. Sebagai contoh, dalam persamaan 2x + 3 = 7, X tidak diketahui hanya boleh mempunyai nilai, dalam kes ini 2.

Sebaliknya, nilai pemboleh ubah boleh berbeza (seperti namanya sendiri menunjukkan). Oleh itu, dalam persamaan X + Y = 20, terdapat pasangan penyelesaian yang tidak terhingga (bergantung pada set nombor yang diambil sebagai alam semesta). Oleh itu, X dan Y boleh menjadi 13 dan 7, 10 dan 10, 2 dan 18, 14 dan 6, 19 dan 1, dan sebagainya.

Kategori Popular

Top