Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Puritan

Apa itu Puritan:

Puritan bermakna moralistik, tegar, keras . Ia adalah kata sifat yang digunakan untuk menunjuk orang yang tegas itu dalam penerapan prinsip moral, dalam ide dan adat, khususnya mengenai tingkah laku seksual. Dia adalah pengikut Puritanisme.

Revolusi Puritan

Puritanisme adalah doktrin Protestan berdasarkan Calvinisme, dipandu oleh prinsip-prinsip moral yang teguh dan bentuk ibadah sederhana yang diamalkan di England pada abad keenam belas, di mana ajaran-ajaran itu didasarkan pada kekristianan murni, berikutan peraturan tingkah laku yang lebih ketat daripada yang biasa berlaku.

Calvinisme menganggap Ekaristi sebagai perayaan terakhir Perjamuan Terakhir, menghilangkan muzik ritual dan instrumental di Misa, menanggalkan gereja-gereja dari kaca berwarna, gambar dan imej, mengurangkan penyembahan kepada khutbah di antara empat dinding, tanpa hiasan. Dia menghapuskan perayaan Paskah dan Krismas dan memadamkan semua sisa sistem episkopal: jemaat harus memilih imam dan pendeta mereka sendiri, sementara kolej menteri yang lebih tinggi akan memerintah Gereja.

Puritans yang mengaku Puritanisme di England telah dianiaya oleh Dinasti Stuarts, yang menyebabkan ramai pengikutnya berpindah ke Amerika.

Kategori Popular

Top