Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

XXL

Definisi Mendidik

Apa yang Mendidik:

Untuk mendidik adalah tindakan mempromosikan pendidikan, yang merangkumi semua proses, dilembagakan atau tidak, bertujuan untuk menyebarkan pengetahuan dan corak tingkah laku tertentu untuk menjamin kelangsungan budaya masyarakat.

Dalam erti kata yang lebih luas untuk mendidik adalah untuk bersosial, ia adalah untuk menyampaikan tabiat yang membolehkan individu hidup dalam masyarakat, tabiat yang bermula pada masa kanak-kanak, yang menyiratkan penyesuaian terhadap piawaian budaya tertentu.

Untuk mendidik adalah untuk merangsang, mengembangkan dan mengarahkan keterampilan individu, mengikut cita-cita masyarakat yang ditentukan. Ia adalah untuk menyempurnakan dan membangunkan fizikal, intelektual dan moral fakulti, dan menyediakan rakyat untuk hidup.

Untuk mendidik adalah untuk mengajar, untuk menghantar pengetahuan, untuk mengarahkan. Karakter institusi pendidikan menjadi jelas apabila ia dimanifestasikan dalam bentuk yang paling konkrit, yang merupakan sekolah, yang bertanggungjawab menyediakan, melatih individu untuk kehidupan profesional masa depannya.

Dalam semua mekanisme kebudayaan ditemui untuk mengekalkan pendidikan, dalam bentuk norma yang menentukan beberapa hubungan asas antara orang tua dan anak-anak, antara muda dan tua, antara guru dan pelajar, kewujudan bersama generasi yang hanya bertanggung jawab untuk menyelesaikan pendidikan.

Mendidik dalam Perlembagaan

Perkara 205 Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa " Pendidikan, hak semua dan kewajipan Negeri dan keluarga, hendaklah dinaikkan dan digalakkan dengan kerjasama masyarakat, yang bertujuan untuk pembangunan penuh orang itu untuk menjalankan kewarganegaraan dan kelayakannya untuk kerja ". Oleh itu, tindakan mendidik adalah tugas keluarga dan Negara dan harus dipupuk oleh masyarakat.

Lihat juga: Cara untuk menggunakan kewarganegaraan

Jawatan Popular, 2020

Id

Kategori Popular

Top