Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Anagram

Apa itu Anagram:

Anagram adalah kata nama yang bermaksud perkataan atau frasa yang dibina dengan menukar huruf perkataan atau frasa yang lain.

Dengan asal bahasa Yunani, awalan ada menunjukkan untuk kembali atau mengulang dan gramma bermaksud perkataan.

Terdapat permainan anagram, di mana matlamatnya adalah untuk membentuk banyak perkataan menggunakan huruf yang ada. Ia juga mungkin untuk mencari penjana anagrams automatik, yang mencipta kata-kata yang berbeza, mengubah kedudukan huruf. Anagram boleh menjadi perkataan yang bermakna (hadir dalam kamus) atau tidak.

Untuk membuat anagram, dua atau lebih huruf boleh ditukar. Contohnya, kata batu boleh berubah menjadi kerugian, jika kita menukar "d" ke "r". Dengan kata "batu" yang sama, mungkin untuk membentuk kata "imam", mengubah huruf "a" dengan huruf "e". Kehilangan dan imam adalah anagram batu.

Contoh lain dari anagrams:

  • Kegembiraan : alahan, pakaian, galeri;
  • Cantiga : catinga;
  • Kereta : memerah;
  • Dinding : kursus.

Anagrama dalam Matematik

Dalam matematik, anagrams berkaitan dengan analisis combinatorial, dan terdiri daripada permutasi surat perkataan.

Untuk mengetahui berapa banyak anagrams yang boleh dibuat dengan perkataan (tanpa huruf berulang), kita mesti membuat permutasi dengan bilangan huruf. Di rumah perkataan "makanan" dengan enam huruf, hasilnya adalah 6! (6 x 5 x 4 x 3 x 2 x 1) = 720. Oleh itu, adalah mungkin untuk membina 720 anagrams dengan perkataan "makanan".

Kategori Popular

Top