Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Anathema

Apa itu Anathema:

Anathema bermaksud pengucilan, penghinaan, kutukan, penolakan yang bertenaga . Dari bahasa Yunani " Anáthema " (benda yang diketepikan), terbentuk dari kata " aná " (dari sebelah) ditambah " tithemí " (meletakkan).

Anathema adalah perkataan kanonik (berbanding dengan peraturan gereja) yang merujuk kepada penghukuman doktrin yang bertentangan dengan kebenaran Injil Kristus.

Anathema adalah pengusiran, kutukan, pengucilan, dan penghukum, dari pangkuan Jemaat, mana-mana orang yang mengikuti doktrin yang bertentangan dengan kebenaran iman Katolik. Adjektif yang dikucilkan, dikutuk dan dikutuk, melayakkan mereka yang mengutuk kefahaman iman Katolik.

Anathema dan Perjanjian Baru

Dalam Perjanjian Baru, menurut para ulama, istilah anathema digunakan sebagai kutukan , penghinaan, penghinaan .

Dalam Galatia 1: 8, rasul Paulus menulis: " Tidak ada Injil lain - saya hairanlah bahawa anda meninggalkan begitu cepat orang yang memanggil anda melalui rahmat Kristus untuk menerima injil yang lain. Namun, pada hakikatnya, tidak ada Injil lain. Hanya ada orang yang menanam kekeliruan di antara kamu, dan mereka ingin menyalahkan Injil Kristus. Terkutuklah dia yang memberitahukan kepadamu injil yang berbeza dari yang kita beritakan, walaupun kita sendiri atau beberapa malaikat dari surga . "

Kategori Popular

Top