Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Selesai

Apa maksudnya?

Selesai, atau Hari Mati adalah hari yang diciptakan untuk menghormati dan mengingat mereka yang telah meninggal dunia . Penghormatan ini dibuat pada 2 November .

Kata almarhum adalah kata sifat yang memenuhi syarat sesuatu atau seseorang yang telah meninggal dunia, yang telah sampai pada akhirnya, yang telah mati. Oleh sebab itu, Hari Mati juga dikenali sebagai Hari Orang Mati.

Pada hari itu orang pergi ke tanah perkuburan untuk membawa bunga, lilin cahaya dan berdoa untuk orang yang tersayang yang telah meninggal dunia. Di Brazil, hari si mati adalah cuti kebangsaan .

Tradisi berbeza-beza bergantung kepada negara. Di Mexico, sebagai contoh, sambutan berlangsung selama 3 hari, jalan-jalan dihiasi dan beberapa parade dianjurkan.

Hari Mati disambut dengan perintah Gereja Katolik dari abad kesebelas, yang pada abad ke-13 menentukan hari ini harus dirayakan pada 2 November.

Agama-agama atau denominasi yang berbeza dari agama yang sama mendekati hari ini secara berbeza, bukan hari yang dirayakan oleh orang-orang dari semua agama.

Adalah sangat penting bagi Gereja Katolik bahawa pada Hari Orang Mati yang hidup harus menelaah jiwa-jiwa yang berada di purgatori, menunggu pemurnian untuk masuk ke Syurga. Protestantisme tidak mempercayai kewujudan palang dan tidak menanam kebiasaan berdoa orang yang telah meninggal dunia, dan atas alasan ini tidak meraikan tarikh ini.

Dalam Bahasa Inggeris, Hari Mati dikenali sebagai Hari Semua Jiwa, yang terjemahan harfiahnya adalah "Hari Semua Jiwa."

Kategori Popular

Top