Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi 8 jenis utama emosi manusia

Emosi dicirikan sebagai sensasi fizikal atau emosi yang dirasakan oleh manusia, yang dipicu oleh beberapa rangsangan, seperti perasaan atau peristiwa.

Ia adalah emosi yang membolehkan seseorang bertindak dengan cara tertentu untuk sesuatu peristiwa, dengan cara yang sangat peribadi, kerana mereka dapat dirasakan dengan cara yang berbeza oleh setiap orang.

Setakat ini, tidak mungkin untuk menentukan atau mengukur bilangan emosi sebenar yang dirasakan oleh manusia, tetapi adalah mungkin untuk mengenal pasti yang utama. Mereka adalah:

Kegembiraan

Kongsi Tweet Tweet

Joy dianggap sebagai emosi utama, yang timbul dari rangsangan positif tertentu persekitaran manusia.

Ia mungkin dianggap sebagai emosi paling positif, kerana ia dapat mengembangkan ego dan menjangkiti semua yang paling dekat. Ia boleh dialami apabila menikmati detik-detik kehidupan yang baik dengan keseronokan, sama ada bersendirian atau dengan rakan-rakan, keluarga, dll.

Kesannya selalu mencerminkan penguatan impuls dan aliran tenaga yang tinggi, yang mengakibatkan kecenderungan untuk menghitung fizikal, seperti sentuhan, pelukan, antara lain.

Kesedihan

Kongsi Tweet Tweet

Juga disifatkan sebagai emosi utama, kesedihan menimbulkan perasaan yang menentang kegembiraan, seperti harga rendah, kesepian, kemurungan, dan sebagainya.

Biasanya ia dicetuskan sebagai kekecewaan kepada sesuatu yang telah menghasilkan banyak harapan positif, menjana perasaan negatif.

Yang paling biasa ialah seseorang dapat mengungkapkan kesedihan melalui kata dan gerak isyarat, seperti menangis atau menarik diri dari persekitaran sosial, untuk memulihkan dan menstabilkan tenaga.

Ketahui lebih lanjut mengenai Kesedihan.

Rage

Kongsi Tweet Tweet

Kemarahan juga dianggap sebagai emosi utama, yang dicetuskan apabila manusia memerlukan tenaga untuk mengatasi rintangan atau ancaman terhadap nyawa atau keadaan hidupnya.

Ia bertindak sebagai reaksi naluri terhadap tanda ancaman pertama, dan mungkin mempunyai reaksi seperti serangan ganas atau pergerakan defensif.

Kemarahan boleh mengakibatkan tindak balas seperti pemberontakan, kemarahan, kemarahan, dan lain-lain.

Ketakutan

Kongsi Tweet Tweet

Walaupun dianggap sebagai emosi utama, ketakutan dicirikan sebagai dorongan negatif, yang boleh menghalang apa-apa tindakan yang boleh membahayakan nyawa manusia.

Walau bagaimanapun, ketakutan juga mengajarkan sikap hormat dan batasan, serta memotivasi individu untuk mengatasi batasan ini.

Ketahui lebih lanjut mengenai Ketakutan.

Kejutan

Kongsi Tweet Tweet

Kejutan diambil sebagai sensasi reaktif kepada beberapa peristiwa yang tidak dijangka, baik itu positif atau negatif.

Juga dianggap sebagai emosi asas, ia dapat mewujudkan dirinya dari impuls saraf, yang berasal dari pelepasan adrenalin dalam darah. Ia dapat meningkatkan denyutan jantung orang yang mengalaminya.

Ketahui lebih lanjut mengenai Surprise.

Kasih sayang

Kongsi Tweet Tweet

Pengasih juga dianggap sebagai emosi asas manusia.

Ia dicirikan sebagai perasaan positif dan hadir di negeri-negeri cinta dan kasih sayang, dalam keadaan yang paling pelbagai hubungan manusia: ibu, persaudaraan, keluarga, romantis, dsb.

Ia berkait rapat dengan perasaan positif yang lain, mendorong pendekatan fizikal yang menyampaikan idea perlindungan.

Ketahui lebih lanjut mengenai Afeto.

Keengganan

Kongsi Tweet Tweet

Pengunduran boleh dianggap sebagai emosi sekunder kerana ia boleh berasal dari emosi lain.

Biasanya ia dicirikan sebagai rasa penolakan atau jijik, yang mendorong sesuatu atau seseorang yang menyampaikan perasaan negatif.

Ia mungkin muncul sebagai penolakan terhadap sesuatu yang tidak dianggap benar atau positif.

Lihat lebih lanjut mengenai Aversion.

Kepercayaan

Kongsi Tweet Tweet

Juga dianggap sebagai emosi sekunder, kepercayaan dapat memberikan emosi lain yang tinggi.

Ia terdiri daripada rasa aman atau keyakinan bahawa seseorang mempunyai orang lain atau sesuatu. Walau bagaimanapun, ia juga boleh dikaitkan dengan anggapan diri.

Kepercayaan amat diperlukan agar kita dapat mengatasi beberapa kebimbangan, tetapi bagi kita untuk mempunyai keyakinan, kita mesti mengenali tahap kasih sayang tertentu untuk apa yang kita harapkan.

Lihat juga makna Emosi.

Kategori Popular

Top