Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Pembunuhan

Apakah pembunuhan itu:

Pembunuhan adalah kata nama maskulin yang bermaksud perbuatan membunuh seseorang, sama ada secara sukarela atau secara sukarela. Ia sinonim dengan pembunuhan atau pembunuhan .

Perkataan pembunuhan itu dibentuk oleh homo (merujuk kepada manusia) dan cídio (yang menunjukkan pembunuhan atau kematian), yang bermaksud perbuatan membunuh manusia.

Di dalam Kanun Keseksaan Brazil, pembunuhan dibincangkan dalam artikel 121 hingga 128 dan termasuk dalam jenayah terhadap orang dan dalam bab tentang jenayah terhadap kehidupan. Beberapa jenis yang dilindungi adalah: pembunuhan mudah (dengan hukuman 6 hingga 20 tahun), pembunuhan berunsur fitnah (12 hingga 30 tahun) dan pembunuhan (penahanan 1 hingga 3 tahun).

Pembunuhan Preteritorial atau preteritorinya berada dalam skop pembunuhan sukarela dan berlaku apabila tidak ada niat untuk membunuh, hanya untuk menyebabkan kecederaan. Atas sebab ini, dianggap bahawa terdapat penipuan tidak langsung, kerana kecederaan yang ditimbulkan adalah penyebab kematian.

Pembunuhan berani

Pembunuhan beramai-ramai adalah jenayah di mana terdapat penipuan, iaitu, ia dilakukan dengan niat untuk membunuh. Dalam kesempatan ini, orang itu sedar akan akibat dari tindakannya.

Pembunuhan

Pembunuhan bersalah adalah perbuatan menyebabkan kematian seseorang tanpa bermaksud membunuh. Ada rasa bersalah, karena kenyataannya bahawa orang itu telah mati, tetapi tidak ada penipuan, tidak ada niat untuk membunuh. Ini adalah kes pembunuhan kecuaian.

Pembunuhan beramai-ramai

Pembunuhan berunsur fitnah apabila ia mendedahkan sikap pengamal atau sikap yang tidak senonoh. Mungkin ketika pembunuh menyiksa korbannya, meningkatkan penderitaannya.

Ia juga boleh dianggap layak apabila motif pembunuhan itu berkaitan dengan diskriminasi (perkauman, seksual atau agama). Premeditation pembunuhan juga boleh menjadi faktor yang memenuhi syarat dia layak. Contohnya, seseorang yang meracuni orang lain boleh dibicarakan untuk membunuh diri yang berkelayakan.

Faktor-faktor yang menentukan pembunuhan, seperti motif, cara, atau apabila ia dilakukan untuk melindungi jenayah yang lain, dipanggil kelayakan. Jika pembunuhan beramai-ramai mempunyai dua kualifikasi, ia dianggap sebagai dua kali ganda kelayakan, jika ia mempunyai tiga kualifikasi, ia adalah tiga kali ganda yang layak.

Pembunuhan beramai-ramai

Pembunuhan beramai-ramai mengandaikan pengurangan salah laku pembunuhan itu. Pembunuhan dianggap istimewa ketika mungkin untuk membuktikan bahwa perbuatan itu berkomitmen berkat keadaan putus asa, belas kasihan atau paksaan kekerasan. Satu contoh mungkin euthanasia.

Kategori Popular

Top