Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Wabak

Apakah Epidemi:

Epidemik adalah penyebaran penyakit berjangkit, yang merebak dengan cepat di lokasi tertentu atau di kawasan-kawasan besar dan menyerang sebilangan besar orang pada masa yang sama.

Virus, bakteria atau mikroorganisma yang lain bertanggungjawab menyebabkan wabak. Mereka menyebarkan melalui udara, air liur, air, darah atau melalui haiwan yang dipanggil tuan rumah.

Beberapa wabak telah berlaku selama berabad-abad, termasuk wabak bubonic atau wabak hitam, yang melanda Eropah dan Asia antara 1333 dan 1351, dan menyebabkan berjuta-juta kematian. Cacar membunuh berjuta-juta orang antara tahun 1896 dan 1980.

Dalam makna kiasan, epidemik adalah apa-apa yang menjadi bergaya, ia berlaku untuk digunakan oleh sebilangan besar orang. Ia juga merupakan ungkapan yang digunakan untuk menamakan sejumlah besar kejadian tertentu. Sebagai contoh, wabak merokok, wabak pembunuhan, dan sebagainya.

Endemik, epidemik dan pandemik

Endemik adalah kejadian yang kerap berlaku penyakit, biasanya berjangkit, di tempat tertentu, yang mempengaruhi bilangan orang yang lebih besar atau lebih kecil.

Di Brazil, beberapa penyakit dianggap endemik, di antaranya demam kuning, malaria, leishmaniasis, schistosomiasis, denggi, penyakit chagas, kusta dan tuberkulosis. Wilayah Amazon (Acre, Amapá, Amazonas, Maranhão, Mato Grosso, Pará, Rondônia, Roraima dan Tocantins) adalah kawasan endemik malaria.

Wabak ini adalah penyebaran penyakit yang endemik, iaitu penyakit yang sering wujud, di tempat tertentu dan dengan cepat menyerang sejumlah besar orang, menjadi wabak.

Sebagai penyakit tertentu merebak di banyak benua atau di seluruh dunia, ia menjadi pandemik.

Pemasaran Viral

Dalam bidang pengiklanan, pemasaran viral atau pengiklanan virus adalah teknik yang mengeksploitasi berbagai rangkaian sosial untuk menghasilkan pendedahan jenama yang lebih besar, seperti proses seperti epidemik yang berkaitan dengan kecepatan penyebaran maklumat.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top