Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Bau

Definisi Hacker

Apa itu Hacker:

Hacker adalah perkataan Inggeris dalam bidang sains komputer yang menunjukkan seseorang yang mempunyai minat dan pengetahuan yang baik dalam bidang ini, yang mampu menggodam (pengubahsuaian) dalam beberapa sistem komputer.

Dalam bahasa Inggeris, perkataan hack adalah kata kerja yang bermaksud untuk memotong sesuatu yang tidak teratur atau kasar. Oleh itu, sejak 50-an dan seterusnya, perkataan hack mula digunakan untuk menetapkan perubahan pintar dalam beberapa mesin. Kemudian, istilah ini digunakan secara eksklusif dalam bidang pengaturcaraan komputer.

Sesetengah penggodam disewa oleh syarikat besar untuk menguji keselamatan sistem komputer mereka. Dengan cara ini, penggodam cuba memasuki sistem, menemui kelemahannya untuk meningkatkan keselamatan dan mencegah serangan masa depan.

Terdapat beberapa laman web dengan tutorial dan program yang boleh digunakan untuk menggodam (atau menggodam, mengatakan dengan cara) komputer, menemui kata laluan akses Wi-Fi, akaun e-mel, dan sebagainya.

Lihat juga makna Serangan Cyber.

Hacker dan cracker

Banyak aktiviti penggodam yang menyalahi undang-undang, dan jika mereka ditemui mereka didakwa dan mungkin menghadapi masa penjara. Walaupun demikian, selalunya seseorang yang menggunakan kemahiran komputer dan pengaturcaraan mereka untuk mengamalkan tindakan menyalahi undang-undang dikenali sebagai keropok dan tidak penggodam .

Walaupun kebanyakan penggodam menggunakan pengetahuan mereka untuk menunjukkan kelemahan sistem, kerangka bertujuan merosakkan atau memodifikasinya untuk beberapa jenis manfaat.

Seringkali, sesetengah penggodam membangunkan perisian untuk pengguna lain untuk melindungi diri mereka dari kemungkinan serangan oleh keropok .

Kategori Popular

Top