Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Reiki

Apakah Reiki:

Reiki adalah amalan kerohanian yang berdasarkan kepercayaan kewujudan kekuatan hidup sejagat "Ki", ​​dimanipulasi oleh pengenaan tangan.

Perkataan Reiki bermaksud "suasana misterius" dan merupakan kombinasi dari dua aksara Jepun - REI yang bermaksud "ilahi" dan KI bermaksud "tenaga vital."

Pengamal Reiki percaya dia boleh menyalurkan tenaga melalui pusat kognitifnya yang lebih tinggi, memancarkannya melalui tangannya kepada penerima dengan mengenakan tangan dalam bentuk dua cangkang, mengembalikan keseimbangan semula jadi antara tubuh, minda dan semangat.

Pengimbangan semula ini, menurut "reikian", mengaktifkan keupayaan semula jadi tubuh untuk menyembuhkan dirinya sendiri. Reiki dianggap oleh pengamalnya sebagai terapi holistik yang membawa penyembuhan rohani, mental, emosi dan fizikal.

Menurut konsep Reiki, bentuk tenaga ini tidak habis-habis dan sesiapa sahaja boleh mengaksesnya melalui proses pengakuan yang dilakukan oleh tuan Reiki.

Walaupun laporan keberkesanan peribadi yang dikemukakan oleh pengamalnya, tidak ada bukti saintifik kewujudan konsep "Ki" yang berdasarkan Reiki.

Amalan Reiki sebagai suatu bentuk terapi tidak diiktiraf oleh perubatan atau sains, kerana manfaatnya dalam penjagaan kesihatan tidak terbukti secara saintifik.

Ketahui lebih lanjut mengenai Terapi Holistik dan Holistik.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top