Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Psikosis

Apa itu Psycho:

Psikosis adalah adenomination biasa terhadap mana-mana penyakit mental yang dicirikan oleh gangguan dalam persepsi kehidupan seseorang .

Secara etimologis, perkataan psikosis berasal dari bahasa Yunani " psikosis " yang bermaksud "keadaan abnormal minda".

Psikosis adalah keadaan fikiran yang patologi yang mengetuai individu untuk menunjukkan kelakuan antisosial. Ia dicirikan oleh detik-detik kekurangan kawalan, pergolakan dan agresif . Ini adalah gambaran penyakit mental di mana individu itu mempunyai kesulitan yang berkaitan dengan semua orang di sekeliling mereka, mewujudkan idea-idea unik dalam hubungan mereka dengan masyarakat.

Psikopati, dalam erti kata yang sempit, sinonim dengan psikosis, menganggap keadaan mental patologi yang disifatkan sebagai penyimpangan daripada tingkah laku, yang membawa individu kepada sikap antisosial.

Psikopat adalah denominasi yang diberikan kepada individu yang mengalami penyakit mental atau mempunyai keperibadian psikopat. Psikiatri adalah cawangan perubatan yang pakar dalam kajian dan rawatan penyakit mental.

Dalam arti kiasan, psikosis adalah obsesi, idea tetap tingkah laku atau mania. Satu contoh yang sangat penting ialah obsesi yang dibentangkan dalam individu yang mengalami trauma semasa peperangan.

Schizophrenia adalah psikosis endogen yang paling biasa. Ia adalah penyakit mental yang kompleks yang melibatkan beberapa gejala, seperti delirium, halusinasi, hiperaktif atau tidak peduli, keterukan, dll. Schizophrenia biasanya bermula pada masa remaja, dan mungkin juga berlaku pada masa dewasa. Skizofrenia mempunyai mania penganiayaan dan kesukaran menyesuaikan diri dengan persekitarannya.

Psikosis manic-depressive

Psikosis manic-depressive adalah penyakit psikiatri yang dicirikan oleh peralihan tingkah laku, kadang-kadang depresi, kadang-kadang hiperaktif. Hari ini, jenis psikosis ini disebut " gangguan bipolar ".

Penyakit ini dikaitkan dengan perubahan fungsional di otak, yang menyebabkan gangguan otak, yang membawa gangguan bipolar ke momen kegelisahan atau kegelisahan dan pergolakan, yang sering menyebabkan belanja kompulsif. Momen-momen ini diselaraskan dengan aktiviti kebiasaan individu.

Kategori Popular

Top