Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Symbiosis

Apakah Symbiosis:

Symbiosis, dalam biologi, adalah persatuan dua makhluk hidup, dua tumbuhan atau tumbuhan dan haiwan, di mana kedua-dua organisma menerima manfaat, walaupun dalam perkadaran yang tidak sama rata.

Sesetengah ahli biologi menganggap bahawa apa-apa hubungan antara dua makhluk hidup yang terlibat dalam hubungan langsung mewakili simbiosis, tidak kira organisme yang mana ia memberi faedah atau bahaya, adalah kes parasit yang tinggal di dalam badan yang lain, atau di dalamnya.

Dengan penyambungan, simbiosis bermakna hidup bersama . Ia adalah persatuan, antara dua makhluk hidup, yang membawa hidup bersama. Ia adalah penyimpang.

Contoh simbiosis

Orkid hidup di atas pokok dan tebing, tempat dengan banyak bahan organik, tetapi mineral yang lemah. Walau bagaimanapun, akarnya yang kelihatan berbulu memanjang kulat yang memecahkan bahan organik substrat yang berubah menjadi garam mineral, yang diasimilasikan oleh tumbuhan. Sebaliknya, tumbuhan melakukan fotosintesis dan mensintesis nutrien untuk kelangsungan kulat.

Lichen adalah hasil dari simbiosis antara jamur dan rumput laut, di mana kulat memberikan perlindungan dan kelembapan dan rumput laut menyediakan karbohidrat. Mereka hidup seolah-olah mereka adalah makhluk tunggal, dianggap oleh beberapa ahli biologi sebagai parasit, seolah-olah kulat memupuk alga untuk kepentingan mereka sendiri.

Sesetengah cnidarians atau coelenterates, seperti hydras, menyusun alga di dalam tentakel mereka, yang keliru dengan tumbuh-tumbuhan, terutamanya oleh warna kehijauan badannya, di mana kehadiran alga hijau uniselular di pedalamannya adalah disebabkan. Alga ini menjalankan fotosintesis, yang produknya dikongsi dengan hydras dalam hubungan simbiotik.

Jawatan Popular, 2020

Id

Kategori Popular

Top