Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Malaikat

Apa itu Malaikat:

Seorang malaikat adalah makhluk rohani yang tinggal di syurga dan berfungsi sebagai utusan antara Tuhan dan manusia .

Kata malaikat berasal dari istilah Yunani aggelos yang bermaksud utusan, dan makhluk-makhluk surgawi yang dibuat oleh Allah untuk menjadi utusan. Mereka tidak mempunyai kehendak mereka sendiri, iaitu, mereka tidak mempunyai kehendak bebas sebagai Manusia, dan diciptakan untuk tujuan tunggal untuk memberi kemuliaan dan memenuhi kehendak Tuhan.

Menurut malaikat, makhluk-makhluk malaikat adalah: serafim, kerub, kerusi, kekuasaan, kebajikan, kuasa, pemerintah, malaikat dan malaikat. St Thomas Aquinas membahagi makhluk angkasa ke dalam tiga bidang. Yang pertama terdiri dari serafim, kerub, dan tahta. Domain, kebajikan dan kuasa adalah sebahagian daripada bidang kedua. Lingkaran ketiga terdiri daripada archangels dan angels.

Lucifer adalah malaikat cahaya, yang memberontak terhadap Allah. Dia dan pengikutnya dibuang dari syurga dan menjadi Setan dan setan.

Angelodulia adalah amalan biasa di Gereja Katolik dan Ortodoks, tetapi ia ditolak oleh Judaisme dan Protestantisme. Walaupun begitu, beberapa elemen Gereja Katolik mendakwa bahawa mereka tidak menyembah para malaikat dan orang-orang kudus, hanya menyembah.

Dalam konteks seni, para malaikat diwakili dalam bentuk manusia dan dengan sayap, untuk memberikan penampilan yang kurang dari duniawi dan lebih gaib. Banyak malaikat diwakili sebagai anak-anak.

Apabila digunakan secara kiasan, perkataan malaikat dapat menggambarkan orang yang sangat baik, tidak bersalah atau dengan banyak sifat. Contoh: Dia adalah malaikat, tidak dapat menyakiti orang lain.

Istilah malaikat penjaga menggambarkan seorang malaikat yang berfungsi sebagai pelindung seseorang. Doktrin Katolik berdasarkan laluan dalam Matius 18:10 menyatakan bahawa malaikat penjaga adalah malaikat yang mengiringi setiap orang, terutama setelah pembaptisan.

Kategori Popular

Top