Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Idealisme

Apakah Idealisme:

Idealisme adalah kualiti yang ideal . Ia adalah perwakilan perkara dalam bentuk yang ideal . Ia adalah kecenderungan atau kecenderungan semangat untuk menghormati, untuk yang ideal. Yang ideal adalah apa yang wujud dalam idea, dalam khayalan, adalah model yang hebat, yang dipuji.

Dalam sosiologi, dalam pembangunan budaya, idealisme terdiri daripada penciptaan khayalan norma tindakan yang dianggap sebagai sempurna, ideal, dan disajikan sebagai matlamat yang akan dicapai dalam realiti. Idealisme adalah asas dalam proses budaya dalam semua aspeknya.

Dalam estetik, idealisme adalah penamaan sistem yang menganggap bahawa tujuan seni adalah representasi fiksi sesuatu yang akan lebih memuaskan semangat daripada realiti objektif. Ia adalah seni sebagai kesedaran ideal dan bukan sebagai representasi fakta.

Idealisme dalam falsafah

Idealisme, dalam Falsafah, adalah nama biasa untuk semua sistem falsafah yang membuat idea-idea prinsip tafsiran dunia. Ia adalah penamaan umum sistem etika yang menjadikan norma-norma yang ideal sebagai norma tindakan.

Falsafah telah dipersoalkan dalam setiap zaman tentang intipati yang indah, yang ideal. Bagi Plato, yang ideal mengenal pasti dirinya dengan yang baik, dan bahagian idealis keseluruhan estetik pemahaman Platonik ini. Menurut Plato, pemahaman yang mencukupi tentang perkara-perkara dunia yang wajar harus abstrak ketidaksempurnaannya dan mencapai intinya, mencapai ideal.

Hegel, seorang ahli falsafah Jerman, adalah salah seorang pencipta idealisme Jerman. Arus falsafahnya bermula dari idea kesedaran diri, untuk memulihkan ontologi (sebahagian daripada falsafah yang mengkaji sifat kewujudan, kewujudan dan realiti) sebagai logik menjadi.

Kategori Popular

Top