Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Laten

Apa itu Laten:

Laten bermaksud tersembunyi, tersirat . Kata laten adalah kata sifat dua genera yang memenuhi syarat yang tersembunyi, yang tidak jelas.

Dalam arti kiasan, laten adalah yang menyamar, tersembunyi atau berpura-pura.

Penyakit laten

Penyakit laten adalah di mana agen penyebab penyakit (virus, bakteria, dan sebagainya) kekal tidak aktif untuk beberapa ketika. Apabila ia mendapati keadaan yang baik, ia akan membiak dan menimbulkan penyakit. Antara penyakit yang mungkin tersembunyi di dalam tuberkulosis, sifilis, AIDS dan herpes.

Tumbuh-tumbuhan ini juga boleh diserang oleh banyaknya virus yang tidak aktif, walaupun terjejas, tidak menunjukkan gejala penyakit, merosakkan cara pemilihan benih untuk ditanam. Ubi adalah salah satu tumbuhan yang boleh dipengaruhi oleh virus laten.

Kehidupan laten

Dalam biologi, kehidupan terpendam adalah keadaan perisai organisma tumbuhan yang, walaupun hidup, tidak menunjukkan manifestasi kehidupan. Satu contoh kehidupan laten adalah benih yang matang, yang siap untuk bercambah.

Imej laten

Imej laten adalah imej yang dicatatkan oleh proses kimia dalam piring atau filem fotografi yang sensitif oleh tindakan cahaya, dan hanya boleh dilihat selepas diturunkan dalam mandi yang sesuai.

Kategori Popular

Top