Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Apocalypse

Apakah Apocalypse itu:

Apocalypse biasanya diriwayatkan sebagai satu siri episod ramalan yang akan berakhir di akhir dunia, iaitu akhir kehidupan duniawi seperti yang diketahui saat ini.

Apocalypse adalah perkataan yang berasal dari istilah Yunani apokálypsis yang bermaksud "wahyu" atau "tindakan penemuan". Dalam arti kiasan, wahyu mungkin ucapan yang tidak jelas atau bencana alam.

Wahyu dalam Alkitab

Dalam Alkitab, kiamat kata digunakan sebagai sinonim bagi Armageddon, peristiwa alkitabiah yang dicirikan oleh perjuangan akhir antara Tuhan, orang berdosa duniawi, dan iblis.

Topik yang sering berkaitan dengan Apocalypse adalah keghairahan Gereja. Alkitab mengatakan dalam I Thessalonians 4: 3-18 dan 1 Korintus 15: 51-52 bahawa sesiapa yang menerima Yesus sebagai penyelamat mereka akan diangkat ke awan, di mana ia akan bertemu dengan Tuhan.

Walau bagaimanapun, bergantung kepada doktrin Kristian, tafsiran mengenai bagaimana peristiwa apokaliptik akan berbeza-beza. Sebagai contoh, untuk orang Katolik gagasan pengangkatan tidak diterima, tetapi idea Kedatangan Kedua Kristus. Ringkasnya, ini bermakna bahawa orang yang beriman tidak akan dibawa ke Syurga sebelum Penghakiman Ilahi, tetapi akan tetap di bumi semasa peristiwa ini.

Ketahui lebih lanjut mengenai Pengangkatan dan Armageddon.

Buku Wahyu

Di samping itu, Wahyu adalah buku terakhir Perjanjian Baru, yang ditulis oleh rasul Yohanes, yang juga dikenali sebagai John of Patmos (pulau di mana dia menulis buku itu).

Buku ini menghubungkan peristiwa-peristiwa akhir zaman, dan penuh dengan simbolisme dan ramalan. Pada masa kini terdapat beberapa tafsiran ramalan-ramalan yang terdapat dalam kitab Wahyu.

Lihat juga makna Penghakiman Terakhir.

Apocalypse Zombie

Apocalypse zombie, adalah sebuah acara yang meluas dalam seni dramatik, seperti teater, pawagam dan kesusasteraan, sebagai contoh.

Apocalypse jenis ini diwakili oleh gagasan tentang perkembangan zombi (undead) yang akan membawa kepada kehancuran masyarakat kontemporari, meninggalkan umat manusia dekat dengan kepupusan.

Terdapat khabar angin bahawa sesetengah kerajaan sudah mempunyai protokol untuk menangani kemungkinan kiamat zombie, yang mungkin berbeza daripada apa yang diterangkan dalam filem, siri dan buku.

Meskipun demikian, beberapa penulis mengatakan bahawa di kalangan virus, ubat-ubatan atau penggunaan nanoteknologi yang tidak sesuai, boleh membawa kepada peristiwa serupa dengan kiamat zombie.

Ketahui lebih lanjut mengenai apa zombie.

Kategori Popular

Top