Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Ikrar

Apa itu Pawn:

Ikrar adalah konsep undang - undang yang bermaksud jaminan nyata tentang kewajiban, yang terdiri dari jaminan dalam hal hutang . Ia juga boleh menjadi sinonim untuk jaminan atau keselamatan .

Ikrar boleh menjadi benda (benda bergerak), atau hak. Ikrar itu berkuat kuasa hanya apabila objek yang dijanjikan diserahkan kepada pemiutang. Walau bagaimanapun, dalam sesetengah kes, objek itu sendiri kekal dalam kepunyaan orang itu, tetapi dokumen dikeluarkan yang menunjukkan ketersediaannya eksklusif kepada pemiutang.

Terdapat beberapa institusi yang membuat ikrar, seperti Caixa Econômica, sebagai contoh. Apabila seseorang memerlukan wang, mereka boleh pergi ke salah satu institusi ini dan mendapatkan wang yang mereka perlukan. Walau bagaimanapun, untuk ini, anda perlu meninggalkan beberapa objek (perhiasan, menonton, dan sebagainya) sebagai cagaran yang akan memulangkan wang yang dipinjam. Apabila wang ini dikembalikan, objek itu kembali kepada pemiliknya. Apabila penghutang tidak memulangkan wang yang dipinjamkan kepadanya, kebaikan itu adalah kepunyaan pemiutang, yang sering dilelong. Satu kelebihan ikrar adalah bahawa walaupun seseorang mempunyai rekod kredit yang buruk (pembayaran lewat), mereka dapat memperoleh wang yang mereka perlukan.

Walaupun sangat menyerupai penulisan mereka, terdapat perbezaan yang signifikan antara ikrar dan lampiran . Ikrar adalah jaminan (sama ada spontan atau oleh tuntutan undang-undang) yang diberikan oleh penghutang kepada pemiutang. Sebaliknya, lampiran itu terdiri daripada perbuatan kehakiman, di mana aset penghutang disita sehingga hutang dihapuskan. Lampiran dikeluarkan oleh hakim dan dipromosikan oleh bailif.

Dalam makna kiasan, kata lien boleh bererti kesaksian atau bukti . Ia adalah perkataan yang sering menggambarkan kes metoni, dan janji (proses penjamin) sering mengandaikan makna yang sama seperti aset komited yang dipersoalkan.

Jenis ikrar

Terdapat pelbagai jenis ikrar, yang terdapat dalam konteks yang berbeza:

  • Ikrar luar bandar : biasa dalam hal pertanian, dapat dilihat sebagai ikrar ikrar (ikrar binatang) atau ikrar pertanian, yang tanah pertanian dan tanaman diberikan sebagai jaminan. Ini adalah salah satu kes di mana harta tak alih diberikan sebagai cagaran;
  • Ikrar perindustrian atau komersil : bidang undang-undang komersial, ia berlaku apabila hutang yang dimaksudkan berasal dari aktiviti komersil. Ia diverifikasi dalam kes ikrar pada mesin yang digunakan dalam bidang industri atau objek yang berkaitan dengan perdagangan;
  • Ikrar undang-undang : adalah ikrar yang norma ditentukan oleh undang-undang;
  • Penjadwal penjadualan : ikrar dijadikan sebagai jaminan nota kredit, yang boleh dirundingkan.

Kategori Popular

Top