Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi POUNDS

Apa itu LIBRAS:

LIBRAS adalah singkatan dari Bahasa Tandatangan Brazil, satu set bentuk gestural yang digunakan oleh orang yang cacat pendengaran untuk berkomunikasi antara satu sama lain, sama ada pekak atau pendengaran.

Ia berasal dari bahasa isyarat Perancis dan merupakan salah satu set tanda yang ada di seluruh dunia dengan tujuan untuk merealisasikan komunikasi antara orang yang mengalami gangguan pendengaran.

Bagaimana anda berkomunikasi dengan LIBRAS?

Setiap negara mempunyai struktur bahasa sendiri, yang boleh berbeza dari rantau ke rantau, bergantung kepada budaya tempat dan ungkapan dan regionalisme yang digunakan dalam bahasa umum.

Oleh itu, Bahasa Isyarat Brazil tidak berfungsi dengan penerapan mudah bahasa Portugis melalui abjad. Komunikasi berlaku melalui tahap linguistik yang berbeza, melalui tafsiran dan hubungan antara unsur-unsur yang membentuk satu ayat.

Oleh itu, perbezaan utama dalam hubungannya dengan komunikasi orang pendengaran adalah dengan cara artikulasi bahasa, yang terjadi dengan cara visual-spasial dan bukan melalui pembebasan suara.

Untuk berkomunikasi menggunakan Bahasa Isyarat Brazil, selain mengenali tanda-tanda, seseorang juga mesti tahu struktur tatabahasa untuk menggabungkan ayat-ayat dan mewujudkan komunikasi dengan betul dan berkesan.

Undang-undang LIBRAS

Di Brazil, Bahasa Tandatangan Brazil ditubuhkan melalui Undang-undang 10.436 / 2002 sebagai bahasa rasmi orang pekak.

Perenggan tunggal. Ia difahami sebagai bahasa isyarat LIBRAS bentuk komunikasi dan ekspresi, di mana sistem linguistik sifat visual-motor, dengan struktur tatabahasanya sendiri, membentuk sistem linguistik penularan idea-idea dan fakta-fakta, yang berasal dari komuniti orang pekak dari Brazil.

Undang-undang ini mentakrifkan bahawa adalah kewajipan kerajaan untuk menjamin cara untuk menggalakkan penggunaan dan penyebaran Bahasa Isyarat Brazil di institusi awam. Undang-undang juga wajib mengajar LIBRAS dalam kursus pendidikan khas, sekolah menengah dan pendidikan tinggi. Peraturan ini terpakai kepada sistem pendidikan persekutuan, negeri, dan perbandaran.

Isyarat Bahasa Brazil juga boleh disebarkan dan dipelajari oleh jurubahasa, yang boleh mendengar orang yang pakar dalam bekerja dengan orang pekak. Peranan jurubahasa masih berkembang, tetapi telah diakui dan dikawal selia melalui Undang-undang n 12.319 / 2010.

Alphabet di LIBRAS

Sebagai tambahan kepada profesion jurubahasa, mekanisme dan alat penyebaran bahasa lain membantu menjadikan Bahasa Isyarat Brazil lebih mudah diakses oleh semua orang, seperti kamus LIBRAS, kursus latihan dan abjad dalam LIBRAS, seperti ditunjukkan dalam gambar di bawah:

Lihat juga: abjad

Nombor dalam LIBRAS

Berikut adalah tanda-tanda dalam LIBRAS untuk nombor kardinal:

Untuk menyatakan nombor ordinal (pertama, kedua, ketiga, keempat ...), hanya buat tanda yang sama untuk nombor kardinal, tetapi menggeletar sedikit dengan tangan.

Tanda-tanda LIBRAS

Tanda-tanda bahasa ini timbul dari gabungan gerakan tangan dan titik artikulasi, yang merupakan tempat di tubuh manusia sendiri atau di dalam ruang di mana isyarat dibuat. Bahasa juga termasuk penggunaan ekspresi wajah dan tubuh. Dengan cara ini, Bahasa Isyarat Bahasa Brazil menubuhkan satu sistem linguistik untuk menyampaikan idea dan fakta.

Terdapat beberapa keunikan bahasa yang memudahkan pemahaman mereka, seperti fakta bahawa kata kerja selalu ada dalam mod infinitif dan kata ganti peribadi tidak wujud. Kewujudan peraturan ini menjadikan pengguna bahasa selalu menunjukkan orang yang dia maksudkan agar lebih difahami.

Ketahui lebih lanjut mengenai gangguan pendengaran dan lihat juga makna Kebolehaksesan.

Kategori Popular

Top