Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Homo habilis

Apa itu Homo habilis:

Homo habilis adalah spesies evolusi manusia yang sudah pupus, yang tergolong dalam kelas hominid, dianggap manusia pertama yang sesuai.

Spesies ini berasal dari evolusi australopithecus dan mempunyai nama ini kerana ia adalah hominid pertama untuk menunjukkan keupayaan untuk memanipulasi peralatan.

Dan keupayaan ini membolehkannya menghadapi cabaran yang lebih rumit dan strategi yang lebih rumit untuk kelangsungan hidupnya, seperti penggunaan alat ini untuk memburu yang lebih berkesan.

Homo habilis hidup sekitar 2 juta hingga 780 ribu tahun yang lalu dan, menurut penemuan fosil pertama yang ditemukan oleh spesies ini oleh Louis Leakey dan rakan-rakannya pada tahun 1964, adalah mungkin untuk menyimpulkan bahawa ia mendiami wilayah Tanzania di Afrika Timur .

Ciri-ciri Homo habilis

Dalam istilah fizikal, Homo habilis sedikit lebih tinggi daripada pendahulunya, tetapi perbezaan utama ialah otaknya adalah 50% lebih besar daripada spesis pendahulunya, australopithecus .

Ia juga mempunyai senjata yang jauh lebih panjang dan rongga tengkorak adalah lebih kecil daripada spesies terdahulu.

Dengan otak yang lebih besar, keupayaan intelektual juga telah dipertingkatkan. Homo habilis belajar untuk memotong batu dan menjadikannya senjata pemburu.

Penemuan utama Homo habilis

Penciptaan alat batu itu adalah revolusioner kerana ia dapat menikmati tenggelam binatang lain, yang membawa nutrien yang meningkatkan kualiti hidup secara umum.

Di samping itu, penggabungan alat-alat batu adalah langkah pertama ke arah ciptaan yang lebih canggih, seperti penciptaan kebakaran, satu lagi ciptaan yang merevolusikan sejarah manusia.

OH omo habilis juga meneruskan pencarian wilayah-wilayah baru dan mencari penyelesaian praktikal untuk sebarang masalah atau ancaman.

Mereka mula hidup dalam komuniti, mula mencipta bahasa primitif di antara anggotanya dan mempunyai semacam komunikasi di antara mereka.

Lihat juga maksud Homo Sapiens dan Evolution.

Kategori Popular

Top