Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Kemalasan

Apa itu Sloth:

Preguiça adalah kata nama feminin yang berasal dari istilah Latin pigritia, adalah ciri atau sikap yang menunjukkan sedikit pelupusan untuk kerja, atau kebencian terhadap pekerjaan. Ia juga berkaitan dengan kecuaian, ketakwaan, kebosanan, kelewatan atau kelambatan dalam mengambil tindakan.

Kesunyian didedahkan melalui kelambatan melakukan kerja, sama ada fizikal atau mental. Walaupun tidak dianggap sebagai penyakit, kemalasan atau kekurangan aktiviti mungkin menjadi gejala ciri beberapa patologi.

Seseorang yang suka bangun lewat atau suka tinggal di katil boleh dianggap malas. Dalam bahasa Inggeris, perkataan kemalasan diterjemahkan kemalasan atau kemalasan, yang kedua juga digunakan untuk menunjuk sloth.

Laziness juga nama yang diberikan kepada tali yang mengarahkan berat kren sehingga ia tidak menyentuh dinding atau tidak terjebak.

Dalam konteks locksmithing, kemalasan adalah peranti di mana ia mungkin untuk mendarat atau menyentuh bar besi yang sedang bekerja.

Laziness juga boleh menjadi tongkat di mana belos moega (sebahagian daripada kilang) terperangkap, di atafona (kilang yang digunakan untuk mengisar bijirin).

Gereja Katolik mengklasifikasikan kemalasan sebagai salah satu daripada tujuh dosa yang mematikan . Alkitab, walaupun tidak menghitung tujuh dosa yang mematikan, memberi amaran kepada orang-orang terhadap bahaya kemalasan dalam kitab Amsal.

Binatang yang malas

Dalam konteks zoologi, kemalasan adalah binatang yang dimiliki oleh perintah xenarthros, dan merupakan keluarga mamalia Amerika Selatan yang disesuaikan untuk tinggal di hutan gantung pokok, yang mereka naik. Sloth makan pada daun dan pergerakan mereka sangat perlahan. Mereka tidak mempunyai gigi incisor dan mempunyai kuku kuat, panjang, melengkung pada empat anggota badan yang membolehkan mereka tidur digantung tanpa sebarang usaha berotot.

Yang paling terkenal adalah kemalasan dua kaki ( Choloepus didactylus ), yang mencapai 70 cm panjang dan tinggal di Amerika Utara Selatan, dan sloth tiga-kaki ( Bradypus tridactylus ), yang mencapai 50 cm panjang dan tinggal di Amerika Selatan dan Tengah.

Kategori Popular

Top