Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Bodoh

Apa yang tidak tahu:

Ignorante adalah kata sifat dan kata nama 2 genera bahasa Portugis yang berasal dari istilah dalam jahiliah Latin . Ignorant adalah perkataan yang menyerupai seseorang yang mengabaikan, tidak mempunyai pendidikan, yang bodoh, bodoh, tidak sopan, tidak bijak dan mengungkapkan kekurangan pengetahuan, ketidaktahuan dan penyelewengan .

Dalam beberapa kes kata jahil tidak mempunyai makna pejoratif seperti itu, dan mungkin juga kualiti seseorang yang tidak bersalah dan naif. Perkataan ini juga merujuk kepada seseorang yang tidak tahu sesuatu kerana tidak mengkaji atau yang mempunyai kelakuan tidak sopan dan kasar.

Terdapat perbezaan antara bertindak dengan kejahilan dan bertindak dengan kejahilan. Dia yang bertindak dengan kejahilan bertindak oleh kurang pengetahuan, dipaksa, sebagai tindakan sukarela. Mereka yang melakukan kejahilan bertindak tidak bertamadun secara sukarela.

Individu bodoh ( bodoh dalam bahasa Inggeris) hidup atau bertindak menurut kejahilan, sering mendasarkan hidupnya pada prasangka, takhayul, dan idea yang tidak berasas. Dengan cara ini, dia membina dunia palsu dengan pengertian yang salah tentang dirinya dan dunia yang mengelilinginya. Cara hidup dan pemikiran orang yang tidak mengenalinya tidak mampu melihat dan menerima kebenaran, dan menghalangnya daripada memperoleh pengetahuan.

Para ahli falsafah Yunani yang berpengaruh Aristotle menyatakan: "Yang tegas menegaskan, keraguan yang bijak, mencerminkan kearifannya." Kenyataan ini mendedahkan bahawa salah satu asas pengambilalihan pengetahuan adalah untuk meragui. Jika ada keraguan, ada keinginan untuk belajar, menyelidik, berfikir tentang subjek tertentu. Inilah yang membuat orang bijak dan bijak. Seseorang yang menganggap dia sudah tahu segala-galanya, tidak mempunyai motivasi untuk belajar dan berkembang, dan mendedahkan di atas segalanya, sikap yang jahil. Sebagai ahli falsafah bijak Socrates akan berkata: "Saya hanya tahu bahawa saya tidak tahu apa-apa." Hanya mereka yang tidak jahil boleh membuat kenyataan sedemikian.

Politik yang jahil

Bertolt Brecht, penyair dan pengarang drama Jerman yang terkenal, berkata tentang ketidaktahuan seorang ahli politik:

" Dia tidak menyedari hakikat bahawa kos hidup, harga kacang, ikan, tepung, sewa, kasut dan ubat keputusan politik.

Para buta huruf politik begitu bodoh sehingga dia membanggakan dirinya dan menyambut dadanya dengan mengatakan dia membenci politik. Orang bodoh tidak tahu bahawa, dari kejahilan politiknya, pelacur dilahirkan, paling tidak ditinggalkan, dan yang paling buruk dari semua pencuri, yang merupakan ahli politik yang bengkok, bengkok, bengkok dan kekurangan syarikat-syarikat nasional dan multinasional. "

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top