Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Kecacatan intelektual

Apakah Kecacatan Intelektual:

Kecacatan intelektual adalah gangguan perkembangan yang menyebabkan individu mempunyai tahap kognitif dan tingkah laku jauh di bawah apa yang diharapkan untuk usia kronologi mereka .

Orang yang mempunyai defisit intelektual mempunyai batasan dalam kemampuan mental mereka. Sebagai peraturan, mereka menghadapi kesukaran memahami idea-idea abstrak, menyelesaikan masalah, memahami dan mematuhi peraturan, mewujudkan hubungan sosial dan menjalankan aktiviti harian, contohnya.

Sebab- sebab yang membawa kepada defisit intelektual adalah berbeza-beza. Walau bagaimanapun, faktor genetik sering bertanggungjawab terhadap keadaan ini. Faktor lain yang juga menyumbang kepada kekurangan mental adalah sifat perinatal, iaitu komplikasi semasa kehamilan bayi, seperti kecacatan janin, sebagai contoh.

Tidak ada penawar untuk ketidakupayaan intelektual, namun beberapa rawatan dapat membantu meningkatkan kualiti hidup orang cacat mental. Terapi pendidikan dan tingkah laku khas adalah beberapa pilihan untuk meningkatkan kehidupan seseorang.

Individu yang mempunyai kecacatan intelektual harus dinilai dan disertai oleh sokongan psikologi dan pedagogi. Dalam beberapa kes, pencarian untuk bahasa pertuturan dan bantuan perubatan juga penting, kerana gangguan atau penyakit lain mungkin dikaitkan dengan kekurangan mental.

Ketahui lebih lanjut mengenai Perisikan.

Ciri-ciri kecacatan intelektual

Kecacatan intelektual biasanya menyampaikan ciri-ciri berikut, dalam pelbagai peringkat:

  • Kesukaran untuk memikirkan dan memahami;
  • Kemahiran sosial yang komited;
  • Batasan ke atas kemahiran bahasa (membaca, menulis, ingatan, pemikiran, dll);
  • Kesukaran penyesuaian dalam persekitaran sosial;
  • Mereka mengambil masa lebih lama untuk belajar;
  • Mereka tidak memahami beberapa situasi sehari-hari (mereka naif);
  • Mereka tidak dapat memahami tanda-tanda atau situasi yang sudah dijangka untuk usia mereka;
  • Mereka sangat bergantung;
  • Mereka berisiko tinggi untuk serangan epilepsi dan masalah pembelajaran yang teruk.

Beberapa jenis kecacatan intelektual utama adalah: Down Syndrome; X-Fragile; oleh Prader-Willi; daripada Angelman; dan Williams

Lihat juga maksud Sindrom Down.

Kategori Popular

Top