Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Diaspora

Apakah Diaspora:

Diaspora adalah kata nama feminin yang berasal dari istilah Yunani "diasporá", yang bermaksud penyebaran orang, atas alasan politik atau agama.

Konsep ini muncul untuk kali pertama terima kasih kepada penyebaran orang-orang Yahudi di dunia kuno, terutama setelah pengasingan di Babylon, penyebaran yang terus berlaku sepanjang abad dan yang diverifikasi sehingga hari ini.

Walaupun asal usulnya, istilah diaspora tidak digunakan semata-mata dalam kes orang Yahudi dan berfungsi untuk menggambarkan kehidupan masyarakat etnis atau agama yang tersebar atau keluar dari tempat asalnya.

Diaspora Yahudi

Diaspora Yahudi merangkumi semua masyarakat Yahudi yang tinggal di luar Palestin atas alasan politik (deportasi) dan, di atas semua, yang komersial. Asal utama dari diaspora adalah dalam Penangkapan Babilon, karena walaupun kebebasan yang diberikan oleh Cyrus II untuk kembali ke Palestina, kebanyakan orang Yahudi lebih suka tinggal di Babel. Dari sana mereka tersebar di negara-negara lain sedemikian rupa sehingga terdapat lebih ramai Yahudi di sana daripada di Palestina. Diaspora Mesir adalah disebabkan oleh terjemahan Yunani Alkitab, berkata tentang Tujuh Puluh (juru bahasa atau penterjemah), yang digunakan oleh orang Kristian yang pertama.

Afrika dan Cina diaspora

Diaspora Afrika, yang juga dikenali sebagai Diaspora Hitam, terdiri daripada fenomena sejarah dan sosio-kultural yang berlaku sebahagian besarnya disebabkan oleh perhambaan, ketika individu Afrika secara paksa diangkut ke negara-negara lain untuk bekerja.

Dalam kes diaspora Cina, dapat dilihat bahawa orang Cina tersebar di seluruh dunia terutama untuk alasan komersil. Mereka menyesuaikan diri dan membina perniagaan di banyak negara.

Jawatan Popular, 2020

BJJ

Kategori Popular

Top