Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

MC

Definisi Rajin

Apa itu Rajin:

Rajin adalah kata sifat yang ditugaskan kepada mana-mana orang yang melakukan aktiviti yang diberikan dengan pantas, berkesan dan bertanggungjawab. Ia digunakan untuk menggambarkan kualiti seseorang yang aktif, rajin, bersemangat, dan peduli .

Istilah ini juga boleh merujuk kepada kualiti yang dikaitkan dengan seseorang yang melakukan kerja mereka dengan baik dari sudut pandang prosedur dan teknologi. Iaitu, ia bertindak, pada masa yang sama, dengan cara yang bertanggungjawab dan tanpa membuang masa, dengan itu menjadi cekap.

Contoh: "Doktor sangat rajin dalam penjagaannya" .

Contoh: "Gabriel sentiasa rajin dengan pelajarannya" .

Rajin juga boleh merujuk kepada mana-mana individu yang boleh melaksanakan tugas dengan cepat.

Contoh: "Rajin, petugas pemadam kebakaran tiba masanya untuk memadamkan api" .

Dari sudut pandang moral atau agama (pengertian alkitabiah), orang yang rajin dianggap sebagai kebajikan, kerana dia memahami bahawa kegiatan itu adalah tanggungjawabnya dan tugasnya. Di samping itu, ia juga melaksanakan fungsinya dengan dedikasi, kesungguhan dan semangat.

Contoh: "Orang yang bekerja dengan tangan kosong menghasilkan miskin, tetapi tangan orang rajin menjadi kaya" (Amsal 10: 4).

Istilah rajin juga digunakan dalam bidang hukum untuk merujuk kepada profesional yang melakukan kegiatan hukumnya secara hati-hati dan efisien.

Contoh : "Kami dinasihatkan dengan baik dalam kes kami, peguam yang diupah sangat rajin".

Sinonim untuk diligeni

Istilah ini berasal dari Latin dilĭgens, ēntis, yang bermaksud "penyayang, berdedikasi, berhati-hati". Ia juga boleh digantikan dengan sinonim seperti: teliti, hati-hati, cerewet, solicitous, bersemangat, cekap, diterapkan, berminat, antara lain.

Untuk menentang makna kata rajin, seseorang boleh menggunakan antonim seperti lalai, malu-malu, malas, malas, ceroboh, dan ceroboh.

Lihat juga makna Cemburu dan Cuai.

Kategori Popular

Top