Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Komunikasi

Apakah Komunikasi:

Komunikasi adalah perkataan yang berasal dari istilah Latin " communicare ", yang bermaksud "untuk berkongsi, untuk mengambil bahagian, untuk membuat persamaan ".

Melalui komunikasi, manusia dan haiwan berkongsi maklumat yang berbeza di antara mereka sendiri, menjadikan perbuatan berkomunikasi sesuatu yang penting untuk hidup dalam masyarakat.

Dari permulaan masa, komunikasi sangat penting, sebagai alat integrasi, arahan, pertukaran dan pembangunan. Proses komunikasi terdiri daripada penghantaran maklumat antara penghantar dan penerima yang menguraikan (menafsirkan) mesej tertentu.

Mesej ini dikodifikasikan dalam sistem isyarat yang ditentukan yang boleh menjadi gerak isyarat, bunyi, petunjuk, bahasa semula jadi (Portugis, Inggeris, Sepanyol, dll.), Atau kod lain yang mempunyai makna (contohnya, warna cahaya lalu lintas), dan kepada penerima melalui saluran komunikasi (medium di mana mesej beredar, sama ada melalui surat, telefon, komunikasi di televisyen, dll.).

Dalam proses ini unsur-unsur berikut dapat dikenalpasti: pemancar, penerima, kod (sistem isyarat) dan saluran komunikasi. Satu lagi unsur yang hadir dalam proses komunikatif adalah bunyi bising, yang dicirikan oleh segala hal yang mempengaruhi saluran, mengganggu penangkapan mesej yang sempurna (contohnya, kekurangan rangkaian dalam selular).

Lihat juga: maksud pengantara.

Apabila komunikasi berlaku melalui bahasa lisan atau bertulis, ia dipanggil komunikasi lisan. Ia adalah satu bentuk komunikasi eksklusif manusia dan yang paling penting dalam masyarakat manusia.

Bentuk lain komunikasi yang menggunakan sistem isyarat bukan linguistik, seperti gerak isyarat, ekspresi muka, imej, dan sebagainya, dipanggil komunikasi bukan lisan.

Sesetengah cawangan komunikasi adalah: teori maklumat, komunikasi intrapersonal, komunikasi interpersonal, pemasaran, pengiklanan, pengiklanan, perhubungan awam, analisis pertuturan, telekomunikasi dan kewartawanan.

Istilah "komunikasi" juga digunakan dalam pengertian sambungan antara dua titik, contohnya cara pengangkutan yang menjadikan komunikasi antara dua kota atau cara komunikasi komunikasi (telekomunikasi).

Komunikasi Sosial

Media terdiri daripada sistem penghantaran mesej kepada masyarakat yang luas, tersebar dan heterogen. Penamaan ini pada dasarnya meliputi organ media massa yang dipanggil akhbar, radio, televisyen dan panggung wayang.

Komunikasi Perniagaan

Komunikasi perniagaan adalah bidang perancangan strategik dalam konteks perniagaan. Strategi komunikasi yang baik menyumbang kepada perniagaan yang berjaya. Dalam konteks ini, hubungan akhbar dan komunikasi dalaman adalah konsep penting.

Kategori Popular

Top