Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Chlorophyll

Apa itu klorofil:

Chlorophyll adalah setiap pigmen yang terdapat dalam sel-sel tumbuhan, memberikan warna hijau kepada daunnya. Warna hijau dicapai kerana penyerapan cahaya dari kawasan di antara biru dan merah spektrum cahaya, mencerminkan warna hijau yang berbeza. Konsep klorofil dicipta pada tahun 1818 oleh F. Pelletier dan JB Caveteau.

Klorofil adalah asas kepada fenomena fotosintesis. Dalam proses fotosintesis, klorofil menangkap cahaya matahari dan menggunakannya sebagai sumber tenaga untuk mengubah karbon dioksida, air dan mineral ke dalam makanan. Semasa transformasi ini, tumbuhan mengeluarkan oksigen ke udara.

Terdapat empat jenis klorofil: a, b, c dan d . Chlorophyll a dan b terdapat dalam tumbuhan hijau dan terlibat dalam proses fotosintesis. Chlorophylls c dan d hadir dalam alga dan cyanobacteria. Klorofil a dan b mempunyai spektrum penyerapan cahaya yang sedikit berbeza dengan maxima di kawasan biru dan merah spektrum, yang bermaksud bahawa mereka lebih suka menyerap cahaya biru dan merah.

Pigmen sayuran hijau ini dibentuk oleh porphyrin yang mengandungi magnesium. Ia didapati terutamanya dalam daun, terletak di dalam membran yang sangat teratur dan padat yang disusun (thylakoids). Chlorophyll terdapat dalam kloroplas dan struktur analog semua organisma fotosintetik aktif, kecuali bakteria fotototropik, yang mengandungi klorofil bakteria.

Sintesis klorofil berlaku di hadapan cahaya. Tumbuhan yang disimpan dalam gelap tidak mempunyai warna hijau. Jika pigmen lain (anthocyanin, karotenoid) mendominasi tumbuhan, daunnya menjadi biru, ungu, merah atau kuning. Pewarna musim gugur daun adalah akibat penguraian klorofil (yang berlaku sebelum pigmen lain).

Jus klorofil

Jus klorofil, juga dipanggil jus cahaya, adalah minuman yang dibuat dengan bahan-bahan tertentu yang akan bertindak di dalam badan membersihkan kotoran dan toksin.

Jus disediakan dengan mencampurkan beberapa bahan dalam pengisar. Sesetengah ramuan ini adalah: epal atau lemon, daun sayur-sayuran (kubis, bayam atau chicory), sayur-sayuran (lobak merah, bit, timun atau zucchini), daun pudina.

Orang harus minum jus sekali sehari, berpuasa, pada waktu pagi. Ia adalah penting untuk mengambil segera selepas penyediaan supaya sifat-sifat pemakanan dimanfaatkan dengan maksimum.

Kategori Popular

Top