Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Aerobik

Apa itu Aerobik:

Gimnastik Aerobik atau Aerobik, adalah semua jenis aktiviti fizikal yang melalui gerakan pantas dan berirama menyebabkan pengoksigenan sel-sel otot dan perbelanjaan kalori yang tinggi.

Aerobik sesuai dengan kategori latihan aerobik berbanding dengan latihan anaerobik.

Istilah "aerobik" bermaksud "dengan oksigen" dan berkaitan dengan penggunaan oksigen di udara, dalam pengeluaran tenaga otot. Banyak kumpulan otot bekerja dengan aerobik.

Mereka dianggap latihan aerobik: berjalan, berlari, mendayung, berenang, berbasikal, meluncur, menari. Di akademi terdapat beberapa penyesuaian gaya tarian seperti cardiofunk, aeroaxé, aerolambada dll.

Latihan aerobik dicirikan oleh tempoh yang panjang dan intensiti berterusan. Amalan tetap memberikan beberapa manfaat kesihatan, seperti: meningkatkan prestasi kardiovaskular dan peredaran darah, memperkuat otot, membakar lemak, membentuk tubuh dan meningkatkan kualiti hidup.

Sebaliknya, latihan anaerobik berkaitan dengan keupayaan menghasilkan tenaga. Mereka adalah latihan intensiti tinggi dan tempoh yang lebih pendek, yang bertujuan untuk membangunkan fleksibiliti, kekuatan dan peningkatan massa otot. Ia sesuai dengan kategori latihan ini: bina badan, pilates, yoga, angkat berat dll.

Kategori Popular

Top