Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Artesian dengan baik

Apa gunanya:

Well artesian adalah sejenis lubang besar yang dibuat di tanah yang menangkap air apabila mencapai lembaran akuifer dan melakukan kerja melalui tekanan yang dibuat oleh aliran.

Ia adalah sejenis tiub dengan tiub di mana tekanan air mencukupi untuk melaksanakan kerja mekanikal yang akan mencapai permukaan tanpa perlu mengepam. Apa yang anda perlu lakukan ialah memasang peranti untuk mengawal aliran air.

Apabila baik memerlukan pengukuhan untuk mengepam air, ia adalah sumur semi-artesian. Dalam hal ini pam submersible digunakan, yang lebih efisien untuk menaikkan air ke permukaan.

Penggerudian sumur artesian dapat menangkap air dari tempat akuifer bawah tanah, yang mengklasifikasikan aliran air jenis ini dan lebih tinggi dari aliran sumur biasa, dengan purata kira-kira dua ribu meter padu.

Katil akuifer yang terjejas oleh sumur artesian ini mempunyai perairan kemurnian mikrobiologi lebih besar daripada yang ditangkap oleh sumur konvensional, yang sangat kaya dengan garam mineral.

Aktiviti pengeboran tanah boleh mencapai kedalaman 2, 600 meter, yang sama sekali atau sebahagiannya dilindungi mengikut keadaan geologi.

Telaga penggerudian, sama ada konvensional atau artesian, adalah aktiviti kejuruteraan khusus dan memerlukan pengetahuan khusus mengenai lapisan bawah tanah dan tanah. Oleh itu ia harus dilakukan hanya oleh profesional terlatih. Hayat berguna dari sumur artesian adalah kira-kira 40 tahun, apabila digunakan dengan baik.

Lihat juga maksud akuifer dan tangki septik.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top