Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Orang percaya

Apa itu Believer:

Orang percaya adalah perkataan yang berasal dari istilah Latin yang bermaksud bahawa ia percaya . Seorang beriman adalah individu yang percaya kepada sesuatu.

Ia dikatakan sebagai orang percaya yang percaya kepada kepercayaan yang naif atau mengelirukan dalam sesuatu, mewujudkan beberapa harapan, sebagai contoh: "Dia adalah orang percaya yang akan lulus peperiksaan." Atau, individu yang percaya dan naif yang percaya dalam segala yang mereka ceritakan kepadamu.

Dalam konteks agama, orang percaya adalah semua orang yang percaya kepada Tuhan dan menyatakan keyakinan agama mereka.

Kepercayaan agama berkaitan dengan dogma bahawa Yesus Kristus, Anak Tuhan, adalah satu-satunya cara untuk keselamatan jiwa dan penebusan dosa.

Evangelikal, ahli-ahli gereja evangelis tertentu (kumpulan agama yang tegas mengikuti Injil), juga dipanggil orang-orang yang percaya.

Selalunya, evangelikal juga dipanggil Protestan. Walau bagaimanapun, tidak semua denominasi evangelis berasal dari Reformasi Protestan yang diketuai oleh Martin Luther.

Mereka yang mengikuti doktrin-doktrin agama Kristian dan hidup secara terang-terangan sebagai ajaran Kristus dipanggil orang Kristian.

Kategori Popular

Top