Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Ateis

Apakah Ateis:

Ateis adalah orang yang tidak percaya kepada Tuhan atau "diri yang lebih tinggi." Perkataan ini berasal dari bahasa Yunani " atheos " yang bermaksud "tanpa Tuhan, yang menafikan dan meninggalkan tuhan-tuhan". Ia dibentuk oleh zarah penolakan " a " bersama dengan " theos " (tuhan) radikal.

Istilah ini dilahirkan di Yunani Purba untuk menggambarkan orang-orang yang menolak dewa yang disembah oleh banyak masyarakat. Mereka dianggap tidak senonoh kerana mereka tidak percaya kepada banyak dewa yang dihormati.

Dalam agama-agama teologi (yang membabitkan kepercayaan pada makhluk ilahi), ateis adalah orang yang menafikan kewujudan yang tertinggi, mahakuasa (yang boleh semua), yang maha tahu (yang tahu segala-galanya) dan berada di mana-mana (yang pada masa yang sama tempat-tempat).

Ateisme adalah "doktrin" ateis . Ia adalah pendirian falsafah yang menolak idea kewujudan mana-mana tuhan. Ini adalah sikap tidak percaya pada dakwaan agama bahawa ada dewa-dewa dan mereka mempengaruhi pengaruh alam semesta dan kelakuan manusia.

Ateis mungkin mempunyai sikap aktif (apabila dia dengan keras mempertahankan ketiadaan tuhan mana-mana) atau sikap pasif (apabila dia menafikan hanya kerana tidak ada bukti untuk membuktikan kewujudan ketuhanan).

Sikap pasif adalah bentuk agnostisisme, di mana ateis agnostik tidak percaya pada Tuhan, tetapi pada saat yang sama tidak menolak kemungkinan kewujudan.

Ketahui lebih lanjut mengenai Ateisme.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top