Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Keruntuhan yang dijadwalkan

Apakah Kegemilangan Berjadual:

Kegagalan yang dijadualkan (atau dirancang) bermaksud mengurangkan kehidupan sesuatu produk untuk meningkatkan penggunaan versi yang lebih baru . Merancang penuaan produk adalah tindakan yang sengaja dilakukan oleh berbagai sektor industri.

Ia berfungsi seperti berikut: produk direka untuk bertahan hanya tempoh yang diprogramkan oleh pengeluarnya. Dengan amalan ini, pengguna sudah membeli produk yang mempunyai kesahihan yang lebih pendek daripada yang sepatutnya. Langkah seterusnya adalah tidak beroperasi dengan betul selepas had set kilang atau berhenti bekerja.

Strategi ini diterapkan oleh syarikat-syarikat merangsang kepenggunaan melalui daya tarikan kuat Pemasaran yang mendorong pembelian model-model moden dan menarik, bukan pembaikan produk. Dalam beberapa kes, pembaikan menjadi sengaja lebih mahal supaya pelanggan tidak mempunyai alternatif.

Peralatan elektronik adalah juara amalan yang diprogramkan. Contohnya, komputer peribadi. Selepas tempoh tertentu, mereka mula perlahan dan tidak lagi berfungsi seperti yang dijangka atau menjadi usang.

Dengan ini, ekonomi tidak berhenti berkembang. Bagi industri, kemajuan teknologi yang menentukan pembaharuan.

Realitinya ialah dengan usang yang diprogramkan produk menjadi ketinggalan zaman dan ketika mereka tidak dikitar semula, mereka mula menghasilkan masalah lingkungan dan sosial yang serius dengan tempat pembuangan sampah.

Jawatan Popular, 2020

Id

Kategori Popular

Top