Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Kritikal Sense

Apa itu Kritikal Sense:

Pengertian kritikal bermaksud keupayaan untuk bertanya dan menganalisis dengan cara yang rasional dan cerdas . Melalui rasa kritikal, manusia belajar untuk mencari kebenaran dengan mempersoalkan dan mencerminkan secara mendalam pada setiap subjek.

Perkataan "kritikan" berasal dari bahasa Yunani " kritikos " , yang bermaksud "keupayaan untuk membuat penilaian." Dalam erti falsafah, erti kritikal adalah berkaitan dengan perkembangan kesedaran refleksif berdasarkan diri (kritik diri) dan di dunia.

Kesedaran tentang peranan sosial setiap individu mendorong keupayaan untuk memikirkan kebenaran yang dikenakan oleh masyarakat yang dominan. Dengan cara ini, seseorang yang mempunyai akal kritis yang tinggi tidak menerima pengenaan mana-mana tradisi, dogma atau tingkah laku tanpa pertanyaan pertama.

Keupayaan untuk merenungkan subjek berkaitan dengan pendidikan yang diterima oleh setiap individu. Terdapat ideologi yang dominan (set kepercayaan, nilai dan pendapat) yang disampaikan dalam politik, agama, media atau kumpulan lain, yang bertujuan untuk memanipulasi orang supaya mereka tidak mempersoalkan; untuk menerima apa yang dikenakan kepada mereka tanpa memikirkan atau menyiasat kebenaran.

Lihat juga: makna pengetahuan saintifik.

Sense Common

Akal sehat adalah satu set pendapat, kepercayaan, tradisi dan cara hidup yang berkembang dalam masyarakat dan merupakan bagian dari warisan budaya setiap orang. Ia adalah tradisi yang berlalu dari generasi ke generasi dan diterima sebagai kebenaran tanpa persoalan.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Sense Common.

Kategori Popular

Top