Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

RGI

Definisi Meme

Apa itu Meme:

Meme adalah tiruan istilah Yunani.

Istilah ini dikenali dan digunakan dalam "dunia internet", merujuk kepada fenomena "viralisasi" maklumat, iaitu mana-mana video, imej, frasa, idea, muzik dan sebagainya, yang merebak di kalangan beberapa pengguna dengan cepat, mencapai populariti yang hebat .

Beberapa contoh meme yang sangat popular adalah kemarahan yang dihadapi " Forever Alone " dan " Face Troll ", imejnya mewakili masing-masing individu yang akan sentiasa kesepian dan individu yang suka menari orang lain.

Ketahui lebih lanjut mengenai pengertian Trollar.

Idea meme dapat disimpulkan oleh semua yang disalin atau ditiru dan menyebar dengan cepat di kalangan orang. Oleh kerana internet mempunyai keupayaan untuk menjangkau berjuta-juta orang dalam beberapa saat, meme internet juga boleh dianggap sebagai "maklumat virus".

Asal meme

Konsep "meme" akan dibuat oleh zoologist dan penulis Richard Dawkins pada tahun 1976 ketika ia menulis dalam The Selfish Gen yang seperti gen, meme adalah unit informasi yang mampu berganda, melalui idea dan maklumat yang tersebar dari individu ke individu. Meme merupakan bidang pengajian Memetika yang luas.

Meme pertama yang digunakan di internet mungkin dibuat pada tahun 1998 oleh Joshua Schachter, kemudian 24, bekerja di perkhidmatan weblog yang dipanggil Memepool, di mana beberapa pengguna dapat memposting pautan menarik dan berbagi dengan orang lain.

Kategori Popular

Top