Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi CPMF

Apakah CPMF:

CPMF bermaksud Sumbangan Sementara untuk Urus Niaga Kewangan, cukai yang dikenakan ke atas semua transaksi kewangan yang dibuat oleh entiti undang-undang dan individu .

Cukai ini dikenakan ke atas urus niaga bank pembayar cukai dan berkuat kuasa antara tahun 1996 dan 2007. Kadar permulaan adalah 0.25%, meningkat kepada 0.38% pada tahun 2002.

CPMF dicipta untuk mengumpul dana untuk Kesihatan Awam, semasa pemerintahan mantan Presiden Fernando Henrique Cardoso, melalui Pindaan Perlembagaan No. 12, 16 Ogos 1996.

Ia adalah cukai persekutuan yang diuruskan oleh IRS, dengan cadangan menjadi sumbangan sementara, yang akan berakhir apabila akaun kerajaan seimbang.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Cukai.

Selepas banyak kontroversi mengenai sama ada atau tidak untuk terus mengutip cukai ini, pada bulan Disember 2007, Senat Brazil menolak cadangan untuk melanjutkan. Pengumpulan CPMF secara rasmi dipadamkan pada 1 Januari 2008.

Juga pada tahun 2008, ada cadangan untuk mencipta CPMF baru, bernama Sumbangan Sosial untuk Kesihatan (CSS), penghormatan yang dicipta oleh Projek Undang-undang Pelengkap 306/08.

Pada 21 September 2011, Dewan Rakyat menolak cadangan bahawa ia diikuti untuk analisis oleh Senat.

Pada tahun 2015, idea pemulangan semula CPMF sekali lagi dibahaskan, kali ini untuk membantu melindungi jurang Keselamatan Sosial. Cadangannya adalah untuk mengenakan bayaran 0.2% daripada semua transaksi kewangan yang dibuat oleh individu dan entiti undang-undang.

Bagaimana ia berfungsi

CPMF dianggap sebagai tindakan yang tidak popular kerana sumbangan itu terus ditarik balik dari wang seseorang, sama ada apabila mereka membuat pengeluaran dari bank, membayar akaun atau dipindahkan ke akaun bank lain.

Sebagai contoh, apabila seseorang membuat pemindahan dalam jumlah R $ 1, 000.00 (seribu reais), ia akan dikenakan jumlah R $ 2 (dua reais) CPMF, memandangkan kadar 0.2%.

Seperti namanya, Sumbangan Sementara untuk Urus Niaga Kewangan adalah cukai sementara, dengan tempoh purata empat tahun, dan boleh dilanjutkan lebih lama, seperti yang telah berlaku pada masa lalu.

Kategori Popular

Top