Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Analogi

Apa itu Analogi:

Analogi adalah hubungan kesamaan yang ditubuhkan antara dua atau lebih entiti yang berbeza . Istilah ini berasal dari perkataan Yunani "analogi" yang bermaksud "perkadaran."

Contoh analogi boleh dibuat, misalnya antara kepala dan badan dan antara kapten dan askar. Ketua (otak) dan kapten adalah dua entiti analog. Mereka mempunyai fungsi yang sama yang, dalam kes ini, adalah untuk memerintahkan, memberi perintah. Dengan cara yang sama, tubuh dan askar melakukan fungsi yang sama seperti mematuhi perintah.

Dalam falsafah, analogi adalah cara untuk menentukan mengapa kesamaan antara objek atau idea. Dalam Tatabahasa, analogi adalah fenomena yang bertanggungjawab untuk penciptaan bentuk linguistik baru, adalah sebab pembentukan beberapa perkataan.

Analogi dalam Biologi

Dalam Biologi, analogi dan homologi adalah istilah yang berkaitan dengan evolusi spesies. Komponen yang sama adalah bahawa, walaupun mempunyai asal dan perlembagaan yang berbeza, mempunyai skop morfologi atau fungsi yang serupa.

Struktur analog adalah mereka yang melakukan fungsi yang sama tetapi mempunyai asal embriologi yang berbeza, misalnya, sayap burung dan sayap serangga (terbang adalah fungsi yang sama). Sebaliknya berlaku dengan struktur homolog, misalnya, lengan lelaki dan kaki depan anjing, adalah spesies yang berbeza tetapi berasal dari nenek moyang yang sama.

Analogi dalam undang-undang

Dalam bidang undang-undang, analogi adalah satu kaedah mengintegrasikan jurang dalam undang-undang. Analogi berlaku apabila perbandingan dilakukan antara kes-kes yang berlainan tetapi dengan masalah yang sama untuk tindak balas yang sama. Analogi ini adalah berdasarkan prinsip kesaksamaan undang-undang, dan juga menyatakan bahawa harus ada penyelesaian yang sama untuk kesalahan atau alasan hukum yang sama.

Dalam beberapa kes, analogi tidak boleh digunakan, seperti dalam undang-undang jenayah (kecuali dalam kes di partem bonam); atas jaminan; dalam undang-undang cukai; dalam perniagaan undang-undang (dan penolakan).

Kategori Popular

Top