Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Uai

Definisi Woodcut

Apa itu Woodcut:

Ukiran kayu bermaksud ukiran kayu . Ini adalah teknik lama, dari asal Cina, di mana tukang kayu menggunakan sekeping kayu untuk mengukir lukisan, meninggalkan pelepasan bahagian yang bermaksud untuk membuat pembiakan. Kemudian gunakan cat untuk melukis sebahagian lukisan. Pada peringkat akhir, satu jenis akhbar digunakan untuk memberi tekanan dan mendedahkan imej di atas kertas atau pembawa lain. Satu perincian penting ialah lukisan itu bertentangan dengan apa yang telah dipotong, yang memerlukan lebih banyak pekerjaan untuk tukang itu.

Terdapat dua jenis pemotongan kayu: kayu dan pemotongan kayu yang dibezakan dengan cara memotong pokok itu. Dalam kayu kayu benang (juga dikenali sebagai kayu ke urat atau kayu berbaring) pokok itu dipotong ke arah pertumbuhan, membujur; di atas xylography (atau kayu berdiri) pokok itu dipotong melintang ke batang.

Pemotongan kayu sangat popular di rantau timur laut Brazil, di mana pemotong kayu Brazil yang paling popular (atau xylographers) adalah. Pemotongan kayu sering digunakan untuk ilustrasi kesusasteraan rentetan. Sesetengah cordelistas juga adalah xilogravadores, seperti, misalnya, Pernambuco J. Borges (Jose Francisco Borges).

Pemotongan kayu juga telah terukir pada kepingan jubin, menghasilkan semula reka bentuk yang lebih kecil. Ini adalah salah satu teknik yang dibuat oleh tukang dari Pernambuco Severino Borges dalam karya-karyanya.

Kategori Popular

Top