Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Axis Bumi

Apakah paksi Bumi:

Paksi bumi adalah garis imajiner yang melintasi pusat Bumi, dari Kutub Utara ke Kutub Selatan . Bumi bergerak di sekitar paksi khayalan, membuat jumlah 24 jam untuk menyelesaikan putaran. Jadi, pergerakan dua puluh empat jam ini berlaku dalam satu hari dan satu malam.

Paksi bumi adalah garis lurus, yang agak cenderung kepada Matahari, selalu menunjuk ke arah bintang kutub.

Pada masa yang sama bahawa bumi berkisar tentang dirinya sendiri, di sekitar paksinya, ia bergerak melalui ruang, secara serentak, mengelilingi matahari, mengembara di orbit berbentuk bujur yang berbentuk bujur atau berbentuk bujur. Pergerakan ini dipanggil terjemahan dan untuk menyelesaikan satu revolusi Bumi menghabiskan 365 hari dan 6 jam.

Cerun paksi bumi sangat penting. Tanpa itu semua titik bumi akan menerima jumlah yang sama cahaya dan haba matahari untuk sepanjang tahun. Oleh kerana inisiasi paksi, apabila bumi bergerak melalui orbitnya, kawasan yang menerima lebih banyak cahaya dan perubahan haba.

Pergerakan serenjang di sekitar matahari dipanggil gerakan translasi Bumi. Ia bergantung pada musim tahun ini: musim panas, musim gugur, musim sejuk dan musim bunga.

Selepas beberapa gempa, seperti yang berlaku di Chile pada tahun 2010 dan Jepun pada tahun 2011, para pakar percaya bahawa fenomena itu mengubah paksi bumi dengan kira-kira lapan sentimeter, menjadikan masa lebih pendek. Walau bagaimanapun, satu teori menyatakan bahawa paksi Bumi tidak mengalami penderitaan, perubahan dalam orientasinya kepada matahari dan bintang, perubahan itu hanya berkaitan dengan kerak bumi.

Kategori Popular

Top