Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

WWF

Definisi Biara

Apa itu biara:

Biara adalah biara atau biara yang ditadbir oleh abbot atau abbess, oleh itu membentuk komuniti agama.

Biara-biara itu amat penting dalam Zaman Pertengahan dengan penekanan pada komponen budaya, seperti pemeliharaan karya-karya kuno, galakan seni keagamaan dan pemeliharaan buku-buku penting di perpustakaan mereka. Abbey adalah istilah yang berasal dari bahasa Latin "abbatia", yang berasal dari bahasa arab "abba", yang bermaksud "bapa."

Dari abad kelapan belas, biara-biara itu mula kehilangan kaitannya, disebabkan oleh revolusi politik dan penganiayaan agama, dalam beberapa kes menyebabkan kemusnahan warisan budaya biara. Ini bermakna banyak biara ditutup, tetapi ada yang tetap aktif hingga ke hari ini.

Westminster Abbey di London adalah salah satu gereja England yang paling ikonik, di mana peristiwa-peristiwa kerajaan seperti coronasi dan majlis perkahwinan diraja diadakan. Di biara ini dikebumikan raja-raja dan tokoh-tokoh terkenal lainnya.

Juan Carlos Ramirez Abbey

Di Brazil, nama Abadía menjadi dikenali selepas penangkapan pengedar dadah kuat Juan Carlos Ramirez Abadía, seorang Colombia yang dikehendaki oleh FBI. Dia ditangkap di São Paulo oleh Polis Persekutuan Brazil pada 7 Ogos 2007 dan diekstradisi ke Amerika Syarikat satu tahun kemudian untuk menjalani hukuman penjara 30 tahun.

Kategori Popular

Top