Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Canon

Apa itu Canon:

Canon adalah istilah yang berasal dari " kanon " Yunani, digunakan untuk menunjuk rod yang berfungsi sebagai rujukan sebagai unit ukuran. Dalam bahasa Portugis istilah ini telah memperoleh makna umum peraturan, ajaran atau norma . Dalam konteks tertentu, kata kanon mungkin mempunyai makna yang lebih spesifik.

Dalam kesusasteraan, ini adalah satu set buku yang dianggap sebagai rujukan dalam tempoh tertentu, gaya atau budaya. "Macunaíma", oleh Mário de Andrade, atau "Grande Sertão: Veredas", oleh Guimarães Rosa, dapat dianggap sebagai karya kanon kesusasteraan Brazil.

Dalam konteks agama, set kanon buku dianggap sebagai ilham ilahi. Di dalam agama Katolik juga nama yang diberikan kepada salah satu pihak di mana liturgi atau peraturan yang ditetapkan dalam majlis dibahagikan.

Canon dalam seni

Dalam Seni Halus, kanon adalah satu peraturan yang menetapkan perkadaran ideal angka manusia. The Vitruvian Man, oleh Leonardo da Vinci, dianggap sebagai kanun perkadaran manusia. Kemudian ia juga digunakan dalam seni bina. Ahli teori utamanya ialah Policleto, Leonardo da Vinci ( Tratatto Sulle Proporcioni ) dan Dürer, antara lain.

Kanun muzik

Dalam muzik, kanon adalah komposisi kepada dua atau lebih suara melaungkan melodi yang sama, yang dicirikan oleh suara-suara ini yang dinyanyikan dalam masa yang lama. Kanon Pachelbel adalah salah satu komposisi terkenal dalam gaya ini. Chico Buarque menyusun lagu "Tanpa Fantasi" dalam gaya kanon.

Ini adalah gaya imitasi yang paling ketat. Suara-suara yang tidak terbatas memasuki secara berturut-turut pada jarak yang tepat, dan bersamaan dengannya, melengkapi antara satu sama lain, bagaimanapun, secara harmoni, itulah sebabnya dalam polifoni ia juga perlu mempunyai akaun konsep harmoni, walaupun diambil dengan pengertian yang berbeza.

Adalah penting untuk menambah bahawa jarak selang dapat beragam (kanun serentak, oktaf, kedua, dan sebagainya).

Pada asalnya kanon adalah salah satu bentuk seni kontra paling awal, kerana ia mempunyai akar dalam koreografi ( rondellus, ruta ) yang digunakan dalam muzik rakyat dan bermula pada abad ke-13, yang dapat dibuktikan oleh kanon bahasa Inggeris yang terkenal Musim panas adalah icumen Dalam .

Penanaman kanon itu mencapai apogee pada abad ke-15 ke 16 di Belanda. JS Bach diabadikan dalam Variasi Goldberg, diterbitkan pada tahun 1741.

Kategori Popular

Top