Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Kibar

Apa itu Kibar:

Kibar adalah slanga Brazil yang bermaksud untuk menyalin teks, imej atau idea dari internet dan mengeluarkan secara haram, tanpa menunjukkan sumbernya, dengan itu mengandaikan kandungan palsu palsu. Istilah yang mentakrifkan akta ini adalah "plagiarisme." Plagiarisme adalah tindakan yang dikutuk dalam mana-mana medium pengeluaran kandungan.

Perkataan kibar mengikuti corak penciptaan beberapa neologism istilah komputer dalam bahasa Inggeris yang aportuguesados ​​dan berubah menjadi kata kerja. Sebagai contoh, padam, rip, scan, cetak, dan lain-lain

Walau bagaimanapun, perkataan itu berasal dari istilah Arab " kibe " (quibe), lebih khusus di laman Brazil "Kibe Loco", yang diketahui oleh pengarangnya, mendakwa, untuk menerbitkan kandungan yang diambil dari Internet tanpa membahagikan sumber.

Kibar slang telah menimbulkan beberapa istilah lain yang berkaitan, seperti "kibador" (individu yang kiba maklumat), "kibado" (individu atau kandungan yang disalin secara haram), "kibação" atau "kibagem" ).

Jawatan Popular, 2020

Id

Kategori Popular

Top