Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Metafora

Apakah Metaphor:

Metafora adalah sosok bahasa di mana seseorang menggunakan kata atau ekspresi dalam erti kata yang tidak lazim, mendedahkan hubungan kesamaan antara dua istilah .

Metafora adalah istilah yang dalam bahasa Latin, " meta " bermaksud "sesuatu" dan " phora " bermaksud "tidak bermakna." Perkataan ini dibawa dari bahasa Yunani di mana metaphorá bermaksud " perubahan " dan " transposisi ".

Metafora adalah perbandingan perkataan di mana satu istilah menggantikan satu lagi. Ia adalah perbandingan ringkas di mana kata kerja tidak dinyatakan, tetapi tersirat.

Sebagai contoh, mengatakan "kawan saya adalah lembu jantan, mengambil telefon bimbit berat sahaja". Jelas dia bukan seekor lembu atau fizikal yang menyerupai haiwan itu, tetapi ia sangat kuat ia mengingatkan salah satu lembu jantan. Dalam contoh ini, terdapat perbandingan kekuatan haiwan dan individu.

Tokoh bahasa ini sepadan dengan penggantian satu istilah untuk yang lain melalui hubungan analogi . Adalah penting untuk diperhatikan bahawa untuk analogi berlaku, elemen semantik yang sama mesti wujud antara kedua-dua istilah yang dipersoalkan.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Analogi.

Penggunaan metafora

Metafora adalah alat linguistik yang sangat digunakan pada hari ke hari, yang sangat penting dalam komunikasi manusia. Ia adalah mustahil untuk bercakap dan berfikir tanpa menggunakan penggunaan perkataan ini.

Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa semasa perbualan, manusia menggunakan purata 4 metafora per minit. Orang sering tidak mahu atau tidak dapat menyatakan apa yang mereka rasakan. Kemudian mereka bercakap frasa dengan metafora di mana makna mereka tersirat.

Metafora juga digunakan secara meluas dalam aktiviti pengiklanan dan pemasaran, sama ada dalam teks yang digunakan untuk mengiklankan produk atau dalam simbologi yang digunakan untuk mengenalinya.

Terdapat penjelasan untuk ini: otak lebih mudah dapat tanpa sadar menghafal metafora. Oleh itu, penerapan ekspresi metafora menjadikan pengguna menghafal pengiklanan produk dengan lebih mudah.

Contoh metafora

  • Saya sentiasa menumbuk pisau.
  • Saya membawa dunia ke bahuku.
  • Pemain sudah bersedia dan berada di permaidani hijau yang indah ini.
  • Anda boleh terbang jauh lebih tinggi.
  • Dia mempunyai hati ais.
  • Hari ini saya lapar untuk singa.

Metafora Iceberg

Metafora gunung berapi itu terdiri dalam fakta bahawa sering bahagian yang terlihat dari gunung es dari permukaan sangat kecil jika dibandingkan dengan sebahagian daripada gunung es yang terendam. Metafora ini telah banyak digunakan untuk menjelaskan pelbagai fenomena sosial.

Ia juga sering digunakan untuk menggambarkan minda manusia, di mana bahagian permukaan adalah bahagian yang sadar, dan bahagian yang lebih besar, bahagian yang terendam, adalah bahagian bawah sadar manusia.

Ia juga biasa digunakan untuk ungkapan metafora ini untuk digunakan untuk merujuk masalah, menjadikannya lebih jelas daripada yang mungkin dibayangkan. Contoh: Kesalahpahaman antara mereka hanyalah hujung gunung kecil.

Metafora ini dimaksudkan untuk membuat orang memahami bahawa sering terdapat lebih banyak kebenaran daripada mata kita dapat lihat. Melaluinya kita juga dapat mengetahui bahawa terdapat banyak di luar dangkal dan yang sering mempunyai nilai lebih daripada apa yang ada di permukaan dan dapat dilihat oleh semua orang.

Metafora Kehidupan Sehari-hari

Metafora Kehidupan Hidup ( Metaphors We Live By ) adalah buku oleh George Lakoff dan Mark Johnson. Kerja ini memberi impak yang besar dalam dunia akademik dan menurut Kanavillil Rajagopalan, telah memenangi tempat "klasik".

George Lakoff dan Mark Johnson menangani metafora dan kesannya terhadap manusia. Dengan buku ini mereka mencabar cara berfikir yang melihat metafora sebagai permulaan pemikiran yang mudah. Mengikut penulis, pemikiran dan perkembangan kognitif manusia itu tersusun berkat metafora, kerana ia dikaitkan dengan cara kita melihat dan memahami dunia luar.

Dalam buku Metaphors of Everyday Life, penulis menyatakan: "Inti metafor adalah pemahaman dan pengalaman satu hal dari segi yang lain."

Juga baca makna berikut: Pleonasm, Metaphor dan Metonymy dan bertemu dengan beberapa Metaphors terkenal. Lihat juga perbezaan antara Metafora dan Perbandingan.

Kategori Popular

Top