Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Pembangunan manusia

Apakah itu Pembangunan Manusia:

Pembangunan manusia adalah konsep berdasarkan idea kebebasan manusia, sehingga mereka mempunyai peluang dan kemampuan untuk hidup dengan bermutu dan sesuai dengan tujuan mereka .

Bertentangan dengan pertumbuhan ekonomi, pembangunan manusia tidak secara langsung berkaitan dengan analisis sumber kewangan, tetapi untuk memuaskan orang dengan cara hidup mereka.

Oleh itu, untuk menganalisis tahap pembangunan manusia sesuatu kumpulan tertentu, seseorang mesti memerhatikan bukan pendapatan, tetapi semua syarat dan peluang yang dimiliki oleh individu untuk mencapai hayat bermaruah dan kualiti.

Ketahui lebih lanjut mengenai Kualiti hidup.

Dalam bidang psikologi, pembangunan manusia merujuk kepada pembentukan identiti individu, yakni tingkah laku, nilai, kebolehan, dan sebagainya. Dalam hal ini, pembangunan manusia mengambil kira beberapa faktor yang berbeza, seperti ciri genetik, pola intelektual, emosi, kumpulan sosial di mana ia dimasukkan, pembangunan fizikal, antara lain.

Peringkat pembangunan manusia

Dari segi psikologi, perkembangan manusia dikaji secara meluas oleh ahli psikologi Switzerland Jean Piaget (1896). Dalam menganalisis tingkah laku anak perempuan mereka sendiri, Piaget menerangkan fasa-fasa pembangunan manusia yang berlainan:

Tempoh sensori-motor (0 hingga 2 tahun)

Tahap sebelumnya kepada bahasa. Dalam tempoh ini individu mula memperoleh kawalan motor, untuk mewujudkan bon afektif dan untuk membangunkan refleks dan pergerakan pertama.

Tempoh praoperasi (2 hingga 7 tahun)

Perkembangan bahasa, kebolehan ucapan dan fizikal. Walau bagaimanapun, pada peringkat ini kanak-kanak masih tidak dapat melakukan operasi konkrit. Dalam tempoh ini, orang itu masih tidak dapat bersikap empati, kerana sebab ini diri berpusat masih luar biasa.

Tempoh Operasi Konkrit (7 hingga 12)

Pembangunan keupayaan untuk membuat alasan. Meningkatkan pemikiran apabila kanak-kanak mula berfikir secara lebih logik dan menyelesaikan beberapa masalah yang kurang kompleks.

Tempoh Operasi Formal (12 tahun ke atas)

Semua kemahiran dan kecekapan dibangunkan. Domain pemikiran logik. Individu menambah nilai moral kepada tingkah laku mereka dan berfikir untuk membuat keputusan yang lebih kompleks.

Indeks Pembangunan Manusia

Untuk mengukur dan menilai kualiti kehidupan orang dalam masyarakat yang berbeza, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah mencipta Indeks Pembangunan Manusia (HDI).

Indeks Pembangunan Manusia menganalisis tiga faktor utama yang mewakili keperluan asas untuk kualiti kehidupan rakyat: kesihatan, pendidikan dan pendapatan.

Mencapai tiga dimensi HDI ini, manusia dapat hidup yang panjang dan sihat, akses kepada pengetahuan (yang penting untuk memastikan kebebasan individu itu), dan keadaan kewangan untuk mengekalkan taraf hidup yang stabil makanan, membayar bil asas mereka dan mempunyai tempat perlindungan, misalnya).

HDI diterbitkan oleh ahli ekonomi Mahbub ul Haq dan Amartya Sen, yang menyampaikan hasil pertama dalam Laporan Pembangunan Manusia Program Pembangunan PBB (UNDP) pada tahun 1990.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna HDI.

Kategori Popular

Top