Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Bau

Definisi Cinta

Apa itu Cinta:

Cinta adalah perasaan kasih sayang dan menunjukkan kasih sayang yang berkembang di kalangan makhluk-makhluk yang mempunyai kemampuan untuk menunjukkannya.

Cinta mendorong keperluan untuk perlindungan dan dapat mewujudkan dirinya dengan cara yang berbeza: cinta ibu atau bapa, kasih sayang persaudaraan (cinta persaudaraan), cinta fizikal, cinta platonik, cinta hidup, cinta alam, cinta binatang, cinta tanpa mementingkan diri sendiri, cinta diri, dan sebagainya.

Secara etimologis, istilah "cinta" timbul dari bahasa Latin " cinta ", perkataan yang mempunyai makna yang sama seperti sekarang: perasaan kasih sayang, semangat dan keinginan yang besar.

Menentukan cinta apa bukan tugas yang mudah kerana bagi setiap orang, cinta dapat mewakili sesuatu yang berbeza. Berikut adalah 7 ahli falsafah yang mendefinisikan cinta dengan cara epik.

Cinta fizikal atau Eros mewakili kecintaan antara pasangan, perasaan yang melibatkan sambungan afektif yang kuat dan, secara umum, hubungan seksual.

Ia biasanya dilambangkan melalui lukisan hati dan cupid adalah tokoh mitologi yang mempersonakan cinta.

Cinta menyebabkan semangat untuk sesuatu dan minat dalam berbuat baik, contohnya, cinta alam atau cinta binatang.

Cinta kepada Tuhan atau cinta kepada Kristus menunjukkan hubungan keagamaan, rasa pengabdian dan ibadah.

Jenis cinta yang dikenali sebagai agape, iaitu, tanpa syarat, unik dan tidak mungkin diterangkan dengan tepat. Cinta Tuhan adalah perintah dalam banyak agama, bukan hanya orang-orang Kristen.

Cinta juga merupakan salah satu tema yang paling penting dalam pelbagai bentuk seni. Bertemu 7 Artwork di mana tema utama adalah cinta.

Ramai orang menyatakan perasaan mereka yang paling dalam melalui mesej cinta, kenyataan cinta atau puisi cinta yang dikongsi dengan orang istimewa.

Kadang-kadang tindakan atau imej bernilai lebih daripada seribu perkataan. Untuk melihat, lihat makna cinta dalam 20 imej.

Cinta juga mempunyai peranan sosial, yang mendorong tindakan dan perasaan lain seperti perpaduan.

Cinta yang dilarang berlaku apabila dua orang tidak dapat bersama apabila hubungan di antara mereka tidak dibenarkan.

Satu kes cinta yang dilarang adalah Romeo dan Juliet, kerana keluarga mereka adalah saingan. Selalunya suka diharamkan adalah yang paling dicari.

Cinta adalah istilah yang popular untuk seseorang yang menawan, baik, baik dan cantik. Istilah ini boleh digunakan sebagai kata sifat "anak itu cinta" atau "kasih sayang, saya di sini".

Terdapat pelbagai definisi dan jenis cinta, yang berbeza bergantung pada orang dan keadaan. Beberapa contoh genre cinta adalah:

  • Cinta Platonik
  • Cinta sejati
  • Cinta bersaudara
  • Cinta Tanpa Syarat
  • Cinta diri

Kategori Popular

Top