Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

pH

Definisi Nombor emas

Apakah Nombor Emas:

Bilangan emas adalah angka yang tidak rasional, malar dan sebenar, yang secara matematik melambangkan kesempurnaan .

Ia diwakili oleh huruf Yunani phi, permulaan Phidias, pemahat dan arkitek yang bertanggungjawab bagi pembinaan Parthenon di Athens, yang juga diwakili oleh simbol Φ, seperti ditunjukkan di bawah ini:

Juga disebut nisbah emas, nisbah emas, atau angka emas, telah dipelajari sejak zaman purba, karena banyak konstruksi Yunani dan karya artistik memperlihatkan angka ini sebagai basis. Kerana aplikasinya yang tidak terkira banyaknya, banyak merujuknya sebagai persembahan Tuhan kepada dunia, kerana itu adalah jumlah yang terlibat dengan sifat pertumbuhan.

Dan kerana ia didapati dalam kajian pertumbuhan, jumlah emas telah menjadi penting, menjadi sasaran penyelidik, seniman dan penulis.

Selepas diterokai oleh para ulama Yunani yang lain, jumlah emas memperoleh lebih banyak sifat yang dibangunkan pada awal abad ke-13. Dalam tempoh ini, ahli matematik Itali, Leonardo Fibonacci menemui nombor jujukan yang tidak terhingga, di mana pembahagian antara terma selalu terdiri daripada anggaran nombor 1.6180 ("nombor emas").

Ketahui lebih lanjut mengenai urutan Fibonacci.

Bilangan emas boleh didapati kira-kira di dalam manusia (saiz falang, tulang jari, contohnya), di sarang, di antara banyak contoh lain yang melibatkan susunan pertumbuhan dalam sifatnya.

Lihat juga yang menandakan perkadaran emas dan Emas.

Kategori Popular

Top