Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Cemburu

Apa yang Cemburu:

Kecemburuan adalah keadaan emosional manusia, yang disebabkan oleh kekurangan eksklusivitas perasaan, dedikasi dan penjagaan orang dengan siapa suka.

Ia memperlihatkan dirinya sebagai tindak balas yang kompleks dari mana-mana individu kepada ancaman yang dapat dilihat kepada sesuatu yang dimilikinya, sebagai hubungan yang berharga atau menghargai.

Biasanya, cemburu ditunjukkan dalam kekurangan kepercayaan pada perasaan orang lain, yang bertukar menjadi ketakutan kehilangan pasangan.

Ini adalah perasaan semula jadi ciri-ciri manusia, disebabkan oleh ketakutan bahawa individu yang suka tidak mempunyai keistimewaan dalam mendedikasikan kasih sayangnya kepada satu orang.

Dalam hubungan perkahwinan adalah perkara biasa bagi seorang pasangan untuk cemburu terhadap yang lain apabila dia melihat situasi di mana pasangan memberi perhatian lebih kepada orang lain atau situasi daripada dia.

Walau bagaimanapun, jenis cemburu ini boleh menjadi masalah sekiranya pasangan itu memulakan pendirian yang terlalu cemburu, menyebabkan kecemburuan yang dianggap tidak sihat .

Kecemburuan boleh mempunyai sifat positif atau negatif. Apabila anda mencapai rasa jaga atau semangat untuk orang lain, ia dapat menjadi perasaan yang bermanfaat. Sebaliknya, apabila ada keegoisan (keinginan yang dicintai tidak berkaitan dengan orang lain) atau kawalan yang berlebihan (kecurigaan berterusan kezaliman, misalnya), cemburu boleh berubah menjadi paranoia atau patologi.

Lihat beberapa tanda untuk mengenal pasti orang cemburu.

Kecemburuan boleh memperoleh makna yang lebih luas, tidak semestinya dikaitkan dengan perasaan yang dikongsi antara orang. Ia mungkin mewakili ketakutan untuk kehilangan sesuatu atau seseorang.

Ia boleh dihasilkan oleh lampiran yang dibesar-besarkan kepada beberapa bahan yang baik, tidak mahu berkongsi dengan orang lain. Sebagai contoh: cemburu buku, DVD, kereta dll.

Kecemburuan erat berkaitan dengan iri hati, ketika ini mampu menghasilkan rasa jijik atau siksaan kepada individu, terutama karena dia tidak memiliki sesuatu yang dimiliki oleh orang lain.

Ketahui lebih lanjut mengenai Envy dan Selfishness.

Kategori Popular

Top