Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Nirvana

Apakah Nirvana:

Nirvana adalah perkataan dari konteks Buddhisme, yang menandakan keadaan pembebasan yang dicapai oleh manusia dalam perjalanan pencarian spiritualnya.

Istilah ini berasal dari Sanskrit, dan boleh diterjemahkan sebagai "kepupusan" dalam erti kata "penghentian penderitaan".

Salah satu tema asas doktrin Buddha, dalam erti kata yang paling luas, nirvana menunjukkan keadaan rahmat abadi. Ia juga dilihat oleh beberapa orang sebagai cara mengatasi karma.

Ia adalah penolakan lampiran material yang tidak menaikkan semangat dan hanya membawa penderitaan. Melalui meditasi seseorang boleh melalui langkah-langkah asas untuk mencapai nirvana, dianggap sebagai langkah terakhir untuk dicapai oleh para pengamal agama.

Nirvana digunakan dalam erti kata yang lebih umum untuk menentukan seseorang yang berada dalam keadaan penuh ketenangan dan kedamaian, yang tidak terpengaruh oleh pengaruh luaran. Ia juga digunakan dengan rasa penghapusan sifat-sifat negatif tertentu keperibadian seseorang, kerana seseorang dapat menyingkirkan siksaan seperti kebanggaan, kebencian, iri hati atau rasa mementingkan diri sendiri, perasaan yang menimpa manusia dan mencegahnya hidup dengan aman.

Dalam erti kata umum, nirvana sering merupakan perkataan yang digunakan dengan rasa yang menghina, yang menunjukkan keadaan apatis atau inersia.

Nirvana (band rock)

Nirvana adalah nama band rock yang dibuat di Aberdeen (negeri Washington), Amerika Syarikat, yang mempunyai vokalis dan gitar utama Kurt Cobain yang legenda. Ia merupakan band yang sangat berjaya pada tahun 80an dan 90an abad kedua puluh. Band ini dipadamkan dengan bunuh diri pemimpin mereka Kurt Cobain pada tahun 1994. Selepas kematian mereka beberapa cakera dikeluarkan, mengekalkan kejayaan band di kalangan peminat.

Pada 24 September 2011, album kedua band, Nevermind, yang mengandungi salah satu lagu mereka yang paling terkenal iaitu "Smells Like Teen Spirit", telah menyelesaikan 20 tahun pembebasan.

Kategori Popular

Top